Anne fandt politisk budskab på sin cykel: - Det er tonedøvt

Anne Brændbyge kalder LA-kampagne i Aarhus Midtby for et episk fejlskud.

Valgkampen er i fuld sving, og selvom det ikke før lørdag er tilladt at hænge plakater op, så er de politiske budskaber at finde andre steder.

Allerede onsdag fandt Anne Brændbyge et sådant på sin cykel. Sadlen havde nemlig fået et cover med følgende besked: "Få råd til en bil - Stem på Alex Vanopslagh".

- Jeg tænkte: "Det er løgn". Hvilken kampagnemedarbejder har fået lov til at køre med den? Den her ordlyd sætter lighedstegn mellem at være økonomisk klemt og køre på cykel. Det er så tonedøvt, at det burde været stoppet, siger Anne Brændbyge.

Misforstået

Hendes cykel holdt parkeret ved hendes arbejdsplads på Åboulevarden i Aarhus. Alle andre cykler i rækken havde også fået samme cover.

- Hvem er det, de tænker, de taler til? I hvert fald ikke mig. De har fuldstændig misforstået mig. Og langt de fleste af os, som arbejder i den her bygning, mener hun.

- Er der nogen, der ikke har forstået i 2022, at vi cykler i Aarhus? Der er så mange gode grunde til at cykle på arbejde. Dels er det sundt, dels er det bedre for miljøet, og så er det vigtigt at vise børn, at man skal cykle i det omfang, man kan.

Episk fejlskud

Hun kalder kampagnen for "et episk fejlskud".

- Hvis man vil provokationen, så kunne man have gjort det meget bedre end det her. Det fik mig ikke til at grine og er bare dumt, siger Anne Brændbyge.

Tip os

Har du været udsat for en anderledes, skør, provokerende, sjov eller lignende kampagne, som du vil fortælle om, så kontakt os her.

Tip os

Hun mener, at kampagnen taler ned til potentielle LA-vælgere, og hun ville ønske, at krudtet var blevet brugt på et mere positivt budskab.

- Hvis de ville have talt til mig med en økonomisk gevinst, hvorfor så ikke love en el-cykel i stedet for? Det havde været mere elegant, mener hun.

Svar fra LA

Vi ville gerne have spurgt Liberal Alliance, om kampagnen er ment som en provokation, og hvad man i partiet tænker om kritikken, der kalder kampagnen tonedøv og mener, at den antyder, at folk, der cykler, ikke har råd til biler.

I et skriftligt svar fra LA lyder det:

Helt generelt kan vi sige, at en valgkamp også er en kamp om opmærksomheden. Det betyder, at man nogle gange må være lidt kæk i sin kommunikation.

LA ser selvfølgelig ikke ned på cyklister. Men det er unægtelig sådan, at LA’s politik vil give danskerne flere penge – f.eks. til at købe en bil. 

Vil man hellere bruge de flere penge, man får til ekstra rådighed, på at købe en ny cykel, en familietur til Harzen eller noget helt tredje, så står det jo den enkelte frit for. 

14097-ffcc953c.jpeg
14097-ffcc953c.jpeg
partibogstav i
Liberal Alliance
Alex Vanopslagh
Født 17/10/1991 , Public Affairs Konsulent