Peter Andersen ventede forgæves i 13 timers kø til byggepulje: - Det er at holde 70.000 ansøgere for nar
Energistyrelsen erkender fejlslagen kommunikation, men understreger, at det ikke har været muligt at snyde sig foran i køen, som mange påstår.
Onsdag klokken 10.00 åbnede bygningspuljen for ansøgninger om tilskud til energioptimerende projekter. 13 timer efter var puljen tømt for samtlige 250 millioner kroner.
Og det gik ikke udramatisk for sig.
På slaget 10, da puljen åbnede, var knap 40.000 danskere i kø, men fordi systemet ikke kunne håndtere flere end et par hundrede ad gangen, blev det en yderst langsommelig proces.
Faktisk nåede kun cirka 8000 danskere igennem, inden puljen var tømt, og det betød op til 13 timers spildtid foran computeren for langt de fleste.
Læs også
Gennem dagen modtog TV 2 op mod 40 mails fra vrede ansøgere, der ville gøre opmærksom på den lange ventetid. Derudover mente flere, at det havde været muligt at snyde sig foran i køen.
- Det er virkelig en unfair fordel for dem, der har klikket på linket før klokken 10. Puljen var i praksis opbrugt, før den overhovedet kunne søges, lød det i en mail.
Energistyrelsen oplyser til TV 2, at 30.000 ansøgere tilgik siden før tid og blev placeret i et såkaldt "venterum". Den gruppe og dem, som tilgik siden senest 15 sekunder over 10, blev blandet og fik et vilkårligt nummer i køen.
I praksis betyder det, at ingen, der har klikket på linket senere end 15 sekunder over 10, har haft en chance for at få del i puljen.
Den melding vækker vrede dagen derpå.
Føler sig til grin
En af de danskere, som havde set frem til at få del i puljen, er Peter Andersen fra Hinnerup.
Han ville søge tilskud til en varmepumpe og nye vinduer, men vidste godt, at puljen var særdeles populær. Derfor sad han klar ved tasterne klokken 10 præcis.
Hvad er 'Bygningspuljen'?
• Puljen er en udmøntning af to politiske aftaler fra henholdsvis 2018 og 2020. Formålet er at sænke danskernes energiforbrug, så regeringens mål om 70 procent CO2-reduktion i 2030 nås.
• Der gives overordnet tilskud til tre ting: 1) Skift af varmekilde, 2) isolering af klimaskærm og 3) optimering af boligens drift.
• I 2020 var der afsat 245 millioner kroner i puljen. Det beløb er steget til 675 millioner kroner i 2021.
• Puljen bliver delt over tre runder. Den første runde var 7. april. Dernæst i august og oktober.
Kilde: TV2.dk
Han fik sig dog noget af et chok, da hun fik et kønummer over 16.000.
- Jeg kunne forstå, hvis jeg var gået ind 10 minutter over, men jeg var jo klar på slaget 10.00, da puljen åbnede, sagde Peter Andersen til TV2 ØSTJYLLAND i går.
Men den var god nok.
Dagen igennem måtte han sidde klistret til skærmen, fordi nummeret kun ville være gyldigt i 20 minutter, når de kom igennem køen.
Det fortryder han nu bittert, fordi de kom aldrig igennem køen, før puljen var opbrugt.
- Det er at holde 70.000 ansøgere for nar, siger Peter Andersen.
Erkender dårlig kommunikation
Ifølge Hedi Koch, som er enhedschef i Energistyrelsen, er de blevet overvældet at den voldsomme interesse for puljen, som pressede ansøgningsportalen og gjorde ventetiden meget lang.
Hun erkender, at styrelsen ikke har været tydelig nok i sin kommunikation omkring køsystemet.
- Vi har prøvet at oplyse så godt som muligt, men vi skulle have gjorde det klart, at man kunne tilgå et venterum inden klokken 10.00, siger hun til TV2.
Læs også
Hun understreger dog, at ansøgere i venterummet ikke har fået en plads foran i køen, og at man har haft lige så stor chance, hvis man trykkede indenfor de første 15 sekunder efter klokken 10.
Ifølge Heidi Koch gælder først-til-mølle-princippet desuden ikke ansøgningskøen, men den rækkefølge ansøgninger behandles i, når man først er kommer igennem køen.
Tror du, danskere har været klar over, at de ville få tildelt tilfældige numre - også kort efter klokken 10?
- Nej, det tror jeg ikke. Der har vi igen ikke være tydelige nok omkring processen.
Skal forbedres til næste gang
Hedi Koch fra Energistyrelsen kan godt forstå, at mange danskere er frustrerede over onsdagens proces, og hun fortæller, at Energistyrelsen tager kritikken til efterretning.
- Vi har virkelig lært noget denne gang, og vi vil klart se på, hvad der kan forbedres til næste gang, siger hun til TV2.
Det er første gang, at Energistyrelsen forsøger sig med et kø-system, og derfor er det forventeligt med nogle begynderfejl, mener Heidi Koch.
Læs også
Hun håber derfor heller ikke, at processen har skræmt danskerne væk, og hun opfordrer til, at de, der ikke kom igennem, prøver næste gang.
Der kommer yderligere to ansøgningsrunder i 2021 - en i august og en i oktober.
I alt er der afsat 2,5 milliarder i Bygningspuljen frem mod 2026.