Patientkontor lagt ned: Har 2500 ubesvarede henvendelser

Der kommer lige så mange nye henvendelser ind, som der besvares.

Der er travlt på Region Midtjyllands patientkontor.

Henvendelserne strømmer ind fra borgere, der efterspørger assistance.

- Vi har så mange henvendelser, at vi desværre ikke kan følge med, står der blandt andet på regionens hjemmeside.

quote Hvem pokker sender et brev ud med en ventetid på tre år?

Truels Nørholm Truelsen, patient

Patientkontoret – eller patientvejledningen – er den instans, der hjælper patienter, hvis de har fået en indkaldelse til behandling på et hospital, som eksempelvis ligger langt ude i fremtiden.

Derfor betyder et manglende svar fra dem eksempelvis, at patienterne ikke kan komme videre i systemet og blive henvist til et privathospital.

Og Midtjylland er ikke den eneste region, der er udfordret.

Undersøgelse i 2024

En af dem, der har forsøgt at henvende sig til Region Midtjyllands patientkontor, er Truels Nørholm fra Aarhus.

Han modtog en indkaldelse til undersøgelse af sin hånd i forrige uge.

I brevet i e-boks stod der, at han skulle til undersøgelse i april 2024.

- Hvem pokker sender et brev ud med en ventetid på tre år, mens man går og ikke har det særlig godt. Det burde ikke ske, siger han til TV 2.

Han ringede til patientkontoret mange gange for at få hjælp til at komme ind til en undersøgelse før.

Men forgæves.

Konstant mange henvendelser

Marianne Bengtsson er leder af patientkontoret i Region Midtjylland.

Ifølge hende skyldes ventetiden, at patientkontoret gennem længere tid har haft meget travlt, som TV2 ØSTJYLLAND kunne fortælle i august, da kontoret lukkede sine telefoner.

Hen over sommeren var der sygeplejerskestrejke, og coronaepidemien har også givet et pres.

- Det er vanskeligt at sige, hvornår det er færdigt, fordi der kommer lige så mange nye henvendelser ind, som der besvares, siger hun og tilføjer, at de ældste sager bliver besvaret først.

Hun understreger dog, at det ikke er normalt, at patienter bliver indkaldt til behandling tre år ud i fremtiden, som det er tilfældet for Truels Nørholm Truelsen.

- Men det sker indimellem, siger hun.

På regionens hjemmeside skriver patientkontoret, at det frarådes at møde fysisk op i lokalerne, da medarbejderne stadig primært arbejder hjemmefra. Der er igen åbnet for muligheden for at ringe ind, men man modtager også henvendelser elektronisk.

Hul igennem

Truels Nørholm fra Aarhus har nu - efter flere forgæves opkaldt til patientkontoret - fået fremrykket sin behandling fra 2024 til senere i år.

Men ifølge ham selv kom der først skub i sagerne, efter han rakte ud til Regionsrådsformanden og lokalmediet Aarhus Stiftstidende, siger han til TV 2.

I Region Syddanmark er det stadig ikke muligt at ringe ind til patientkontoret.

Region Nordjylland og Region Hovedstaden oplyser, at de ikke oplever samme travlhed.

Region Sjælland har ikke haft mulighed for at stille op til interview.

Det samme gælder Sundhedsministeren.