Ny type benzin fra årsskiftet – se her, om din bil kan tåle det
Tjek via linket nede i artiklen, om din bil kan køre på den nye benzin.
Når året skifter fra 2019 til 2020, skifter også tallet i det brændstof, mange bilister kører på.
Fra 1. januar vil blyfri benzin nemlig hedde E10 i stedet for E5 og vil samtidig blive et grønnere alternativ.
Det oplyser brancheorganisationen Drivkraft Danmark, der repræsenterer alle landets tankstationer.
Tallet ti betyder, at de danske benzinselskaber nu vil blande ti procent bioethanol i benzinen.
- Da der kommer dobbelt så meget bioethanol i, vil der bliver udledt mindre CO2. Vores beregninger viser, at det vil reducere udledningen med cirka 200.000 ton om året, siger teknik og miljøchef i Drivkraft Danmark, Michael Mücke Jensen, til TV 2.
Ændringen kommer som følge af, at EU har sat en målsætning om, at ti procent af transporten skal være drevet af vedvarende energi i 2020.
Ikke alle biler kan køre på det
Ifølge Drivkraft Danmark er cirka fem procent af den danske bilpark ikke godkendt til E10.
Det vil typisk være ældre biler fra 90’erne, der ikke kan tåle E10.
Også nogle af de første modeller, der benytter sig af turbo, kan få problemer.
På denne hjemmeside, som Drivkraft Danmark står bag, kan man tjekke, om ens bil kan køre på den nye benzintype.
Har du en bil fra 2011 og frem, er bilen godkendt til E10, da det er et lovkrav, at nye biler kan køre på E10, oplyser Michael Mücke Jensen.
Er man dog alligevel i tvivl, opfordrer Drivkraft Danmark til, at man kontakter bilmærkets importør.
Skulle uheldet være ude med en ældre bil, er det ikke sådan, at den bryder ned omgående, hvis der kommer forkert benzin i tanken.
Men bilens pakninger og belægninger vil blive hurtigere slidt ned, og konsekvenserne vil derfor vise sig efter noget tid.
Der sker heller ikke noget ved, at man fylder en smule E10 i tanken.
Man skal blot fylde E5 i resten.
Er hele tanken dog fyldt med E10, bør man få den tømt, lyder rådet.
FDM tilfredse
Bilisternes interesseorganisation FDM hilser den nye benzin velkommen, men de færreste vil mærke til den:
- Det giver god mening at øge mængden af bioethanol i brændstof, da det sænker CO2-udledningen. Energieffektiviteten, altså hvor langt man kører på literen, er stadig stort set den samme, så det er marginalt, hvad man som almindelig bilist vil opleve af forskel, hvis overhovedet nogen, siger leder af FDM's tekniske rådgivning, Lone Otto, til FDMs hjemmeside.
Bilister, der kører på diesel, skal fortsat tanke, hvor der står B7.
Benzin med højt oktantal - eksempelvis 98 eller mere – vil fortsat have fem procent bioethanol og derfor være mærket E5.