Lego vil ikke længere rette produkter mod enkelte køn

En undersøgelse viser, at kønsnormer stadig hersker i børns opdragelse. Derfor vil Lego ikke markedsføre dets produkter mod specifikke køn.

Barbiedukker og Disney-prinsesser flyder på det lyserøde pigeværelse, og på drengeværelset er gulvet dækket af legetøjsbiler og legoklodser.

Sådan vil den stereotypiske fremstilling af drenge og pigers barndom måske se ud.

Men hos den danske legetøjsgigant Lego vil man ikke længere opfordre til, at nogle produkter passer til drenge og andre til piger.

Koncernen har lanceret kampagnen ’Ready for Girls’, som skal skabe fokus på og debat om, at børns leg fortsat er kønspræget.

Det forklarer Lena Dixen, der er senior vicepræsident hos produktgruppe og core business i Lego-koncernen.

- Vi mener, at der er brug for, at vi som samfund skaber nye synspunkter og etablerer flere tiltag, for at sikre at alle børn har lige mulighed for at udvikle deres kreative potentiale og ambitioner, og i Lego-koncernen ønsker vi at gøre vores for, at det sker.


Legos nye kampagne retter sig særligt mod, at flere piger skal opfordres til at bygge med de traditionelle klodser.
Legos nye kampagne retter sig særligt mod, at flere piger skal opfordres til at bygge med de traditionelle klodser. Foto: Lego Group

Forældre opfordrer drenge til at bygge med Lego

Udmeldingen fra Lego kommer på baggrund af en undersøgelse i kønsnormer, som virksomheden selv har sat i gang.

Undersøgelsen er udarbejdet af Geena Davis Institute og har adspurgt 7000 forældre og børn i 6-14 årsalderen. De adspurgte kommer fra Kina, Tjekkiet, Japan, Polen, Rusland, Storbritannien og USA.

Undersøgelsen viser generelt, at piger er mindre grad end drenge er optagede af de typiske kønsnormer, når de skal vælge aktiviteter.

74 procent af de adspurgte drenge mener, at nogle aktiviteter er for drenge og andre for piger, mens den opfattelse gør sig gældende for 62 procent af pigerne.


quote Der vil være nogle, der synes det går for vidt, mens nogen synes det er progressivt

Christian Groes, kønsforsker og lektor ved Roskilde Universitet

Størstedelen af forældrene tænker i stereotypiske kønsroller, viser undersøgelsen.

I undersøgelsen svarer 59 procent af forældrene, at de opfordrer deres sønner til at bygge med Legoklodser, mens 48 procent opfordrer deres døtre til det.

Når forældrene bliver bedt om at vælge mellem kønnene, vil tre ud af fire forældre anbefale Lego til deres sønner over deres døtre.

- Vi håber at være med til at skabe fokus og debat omkring det faktum, at leg stadigvæk i dag er kønspræget til en sådan grad, at selvom den nye undersøgelse viser, at piger er klar til at kaste sig ud i al slags leg, så er verden ikke helt så klar til at imødekomme deres ambitioner, siger Lena Dixen.

Det britiske medie BBC publicerede i 2017 et eksperiment, som påviste forældres stereotyper i børns leg. Se det her:


Produkter ændrer sig ikke

Det kommer dog ikke til at få betydning for den folkekære Legoklods eller andre produkter, lyder det.

I stedet er koncernen gået væk fra at segmentere dets produkter i køn og vil i stedet ”fokusere vores produkt- og marketingsudvikling på interesseområder og legemønstre”, forklarer Lena Dixen.

- Det, vi ønsker at sætte mere fokus på, er måden, hvorpå vores produkter og legeoplevelser bliver præsenterede, og dermed sikre, at alle børn føler sig velkomne i Lego-universet, at de ser kvinder og mænd repræsenteret i mange forskellige roller på tværs af produkt, markedsføring og underholdningsmateriale.


lego3
Foto: Lego Group

Kønsforsker: Udmelding kan være kontroversiel

Udmelding fra Lego overrasker Christian Groes, der er kønsforsker og lektor ved Roskilde Universitet.

Han peger på, at Lego er forbundet med noget meget traditionelt, som har været en stor del af børneopdragelsen i mange år.

Nu viser virksomheden bag de velkendte klodser, at de følger med tidens strømninger og lytter til mange forældres overvejelser om, hvordan man skaber mere rummelighed for børnene.

- Det er lidt et sats, for de her nye vinde er noget, der splitter folk ret meget. Der vil være nogle, der synes, det går for vidt, mens nogle synes, det er progressivt, siger han til TV 2.

Han understreger, at børneopdragelse i flere tusinde år har været kønsopdelt. Derfor kan en udmelding som denne møde modstand hos nogle, som synes, at det er for stort et skift fra traditionerne.

Det er derfor ikke ufarligt for Lego at slå et slag for mangfoldighed, mener Christian Groes.

- Hvis det er nogle udmeldinger, der ender med at dominere alle de produkter, de laver fremover, bliver det mere kontroversielt.


"Børn skal have lige mulighed for at udvikle deres kreative potentiale og ambitioner", siger Lena Dixen fra Lego-koncernen.
"Børn skal have lige mulighed for at udvikle deres kreative potentiale og ambitioner", siger Lena Dixen fra Lego-koncernen. Foto: Lego Group

Børn skal have et bredt udvalg

Er det så forkert, hvis forældre giver dukker til deres pige og byggeklodser til deres dreng?

Ikke nødvendigvis, mener Christian Groes. Men det må ikke være det eneste, de præsenteres for. I stedet skal de præsenteres for forskellige typer legetøj, så børnene selv kan vælge.

- Vi skal give mulighed for at børnene kan rumme sig selv og andre. Det gør man ved at give dem muligheder for at udforske, hvor de kan identificere sig og finde genklang og glæde.

Når dagen er omme, ser Legoklodsen ud, som den altid har gjort – men står det til Lego og Christian Groes, kan klodserne godt få lov at fylde mere på pigeværelserne.