Lego vil ikke længere rette produkter mod enkelte køn

En undersøgelse viser, at kønsnormer stadig hersker i børns opdragelse. Derfor vil Lego ikke markedsføre dets produkter mod specifikke køn.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
En undersøgelse viser, at forældre mest opfordrer drenge til at lege med Lego. Derfor gør Lego nu op med at rette sine produkter specifikt til enten drenge eller piger. Foto: Ida Guldbæk Arentsen / Ritzau Scanpix
Af Jeppe Tholstrup Bach - I samarbejde med

Barbiedukker og Disney-prinsesser flyder på det lyserøde pigeværelse, og på drengeværelset er gulvet dækket af legetøjsbiler og legoklodser.

Sådan vil den stereotypiske fremstilling af drenge og pigers barndom måske se ud.

Men hos den danske legetøjsgigant Lego vil man ikke længere opfordre til, at nogle produkter passer til drenge og andre til piger.

Koncernen har lanceret kampagnen ’Ready for Girls’, som skal skabe fokus på og debat om, at børns leg fortsat er kønspræget.

Det forklarer Lena Dixen, der er senior vicepræsident hos produktgruppe og core business i Lego-koncernen.

- Vi mener, at der er brug for, at vi som samfund skaber nye synspunkter og etablerer flere tiltag, for at sikre at alle børn har lige mulighed for at udvikle deres kreative potentiale og ambitioner, og i Lego-koncernen ønsker vi at gøre vores for, at det sker.

Legos nye kampagne retter sig særligt mod, at flere piger skal opfordres til at bygge med de traditionelle klodser. Foto: Lego Group

Forældre opfordrer drenge til at bygge med Lego

Udmeldingen fra Lego kommer på baggrund af en undersøgelse i kønsnormer, som virksomheden selv har sat i gang.

Undersøgelsen er udarbejdet af Geena Davis Institute og har adspurgt 7000 forældre og børn i 6-14 årsalderen. De adspurgte kommer fra Kina, Tjekkiet, Japan, Polen, Rusland, Storbritannien og USA.

Undersøgelsen viser generelt, at piger er mindre grad end drenge er optagede af de typiske kønsnormer, når de skal vælge aktiviteter.

74 procent af de adspurgte drenge mener, at nogle aktiviteter er for drenge og andre for piger, mens den opfattelse gør sig gældende for 62 procent af pigerne.

Der vil være nogle, der synes det går for vidt, mens nogen synes det er progressivt
Christian Groes, kønsforsker og lektor ved Roskilde Universitet

Størstedelen af forældrene tænker i stereotypiske kønsroller, viser undersøgelsen.

I undersøgelsen svarer 59 procent af forældrene, at de opfordrer deres sønner til at bygge med Legoklodser, mens 48 procent opfordrer deres døtre til det.

Når forældrene bliver bedt om at vælge mellem kønnene, vil tre ud af fire forældre anbefale Lego til deres sønner over deres døtre.

- Vi håber at være med til at skabe fokus og debat omkring det faktum, at leg stadigvæk i dag er kønspræget til en sådan grad, at selvom den nye undersøgelse viser, at piger er klar til at kaste sig ud i al slags leg, så er verden ikke helt så klar til at imødekomme deres ambitioner, siger Lena Dixen.

Det britiske medie BBC publicerede i 2017 et eksperiment, som påviste forældres stereotyper i børns leg. Se det her:

Produkter ændrer sig ikke

Det kommer dog ikke til at få betydning for den folkekære Legoklods eller andre produkter, lyder det.

I stedet er koncernen gået væk fra at segmentere dets produkter i køn og vil i stedet ”fokusere vores produkt- og marketingsudvikling på interesseområder og legemønstre”, forklarer Lena Dixen.

- Det, vi ønsker at sætte mere fokus på, er måden, hvorpå vores produkter og legeoplevelser bliver præsenterede, og dermed sikre, at alle børn føler sig velkomne i Lego-universet, at de ser kvinder og mænd repræsenteret i mange forskellige roller på tværs af produkt, markedsføring og underholdningsmateriale.

Foto: Lego Group

Kønsforsker: Udmelding kan være kontroversiel

Udmelding fra Lego overrasker Christian Groes, der er kønsforsker og lektor ved Roskilde Universitet.

Han peger på, at Lego er forbundet med noget meget traditionelt, som har været en stor del af børneopdragelsen i mange år.

Nu viser virksomheden bag de velkendte klodser, at de følger med tidens strømninger og lytter til mange forældres overvejelser om, hvordan man skaber mere rummelighed for børnene.

- Det er lidt et sats, for de her nye vinde er noget, der splitter folk ret meget. Der vil være nogle, der synes, det går for vidt, mens nogle synes, det er progressivt, siger han til TV 2.

Han understreger, at børneopdragelse i flere tusinde år har været kønsopdelt. Derfor kan en udmelding som denne møde modstand hos nogle, som synes, at det er for stort et skift fra traditionerne.

Det er derfor ikke ufarligt for Lego at slå et slag for mangfoldighed, mener Christian Groes.

- Hvis det er nogle udmeldinger, der ender med at dominere alle de produkter, de laver fremover, bliver det mere kontroversielt.

"Børn skal have lige mulighed for at udvikle deres kreative potentiale og ambitioner", siger Lena Dixen fra Lego-koncernen. Foto: Lego Group

Børn skal have et bredt udvalg

Er det så forkert, hvis forældre giver dukker til deres pige og byggeklodser til deres dreng?

Ikke nødvendigvis, mener Christian Groes. Men det må ikke være det eneste, de præsenteres for. I stedet skal de præsenteres for forskellige typer legetøj, så børnene selv kan vælge.

- Vi skal give mulighed for at børnene kan rumme sig selv og andre. Det gør man ved at give dem muligheder for at udforske, hvor de kan identificere sig og finde genklang og glæde.

Når dagen er omme, ser Legoklodsen ud, som den altid har gjort – men står det til Lego og Christian Groes, kan klodserne godt få lov at fylde mere på pigeværelserne.

Kort nyt

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt og vise dig funktioner til sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Du kan altid tilbagetrække eller ændre dit samtykke, ved at klikke på ”Tilpas dit samtykke til cookies her” i bunden af siden. Klik på detaljer, hvis du vil vide mere om brugen af cookies.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm vimeo.com
_cfuvid vimeo.com
AWSALB Amazon Web Services
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
AWSALBCORS Amazon Web Services
bcookie LinkedIn
beyondwords no-domain
bscookie LinkedIn
csrftoken instagram.com
JSESSIONID LinkedIn
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
lang LinkedIn
LAST_RESULT_ENTRY_KEY youtube.com
li_gc LinkedIn
lidc LinkedIn
pusherTransportTLS no-domain
remote_sid youtube.com

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4 Chartbeat
_chartbeat4_expires Chartbeat
_clsk tv2ostjylland.dk
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp Chartbeat
_v__cb_cp_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
bugsnag-anonymous-id no-domain
userId tv2ostjylland.dk
vuid vimeo.com

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
_ga Google
_ga_LVEFKMG087 Google
_ga_VNYPEBL4PG Google
li_alerts LinkedIn
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
CookieConsent tv2ostjylland.dk
CookieConsent tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
frequencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
oj_ovp_session oj.tv2reg.stream
PHPSESSID recruit.hr-on.com
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyCategoryV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
recencyLastVisitV2 tv2ostjylland.dk
SRVNAME oj.tv2reg.stream
TESTCOOKIESENABLED youtube.com
tv2_ostjylland_session tv2ostjylland.dk
tv2reg_cookie_consent tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitedPagesV2 tv2ostjylland.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2ostjylland.dk
XSRF-TOKEN oj.tv2reg.stream
XSRF-TOKEN tv2ostjylland.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google