Høje benzinpriser får flere til at overveje en elbil – men hvor meget kan man spare?

Prisen på en brugt elbil er ofte højere end for en helt ny. Men der er stadig tusindvis af kroner at spare på at skifte fra benzin til el.

De stadigt stigende benzinpriser har nok fået det til at løbe koldt ned ad ryggen på de fleste danske bilejere.

Men nu har nogle tilsyneladende fået nok.

Selvom interessen for elbiler længe har været stigende, er andelen af danske bilkøbere, der ser sig om efter en elbil på bilmarkedspladsen Bilbasen, nemlig skudt i vejret.

For et år siden var kun syv procent af søgningerne på Bilbasen rettet mod elbiler. Men i maj var det tal steget til 12 procent, og ifølge Bilbasens kommunikationschef Jan Lang er der særligt én forklaring.

- Den altovervejende årsag er, at priserne på diesel og benzin er steget voldsomt. Det oplever man nemlig ikke, at elpriserne gør på samme måde, siger han til TV 2.

elbiler søgning
Foto: TV 2

Men hvor mange penge er der egentligt at spare på at skifte benzinen ud med elektricitet?

- Der er ikke andre faktorer

I starten af året kostede det knap 13 kroner at fylde én liter benzin på bilen på de danske tankstationer.

Men genåbningen af verdensøkonomien har sammen med krigen i Ukraine presset oliepriserne op, og det har fået priserne på diesel og benzin til at stige så meget, at flere politikere har foreslået hjælpepakker.

Nu koster det oftest mere end 17 kroner at tanke en liter af den samme benzin.

benzinpriser stiger
Foto: TV 2

Men allerede da prisen krydsede 15 kroner literen i foråret, begyndte danskernes interesse for elbiler at vokse hurtigere end normalt, fortæller Jan Lang.

- Der er ikke andre faktorer end benzinprisen, der har ændret sig markant. Interessen for elbiler har været støt stigende, men i marts måned nåede den et nyt niveau, siger han.

Og elbilerne går da også som varmt brød hos Bilbasen.

Brugte elbiler er dyrere end nye

Selvom det i gennemsnit tager lige under 40 dage at sælge en bil hos Bilbasen, tager det for tiden kun omkring to uger for nyere elbiler – og under én uge for de mest populære modeller.

Det til trods for, at de let brugte elbiler ofte er markant dyrere, end hvis man købte dem friske fra fabrikken.

quote Der er elbiler at få, men generelt er der en stor ventetid ude på markedet lige i øjeblikket.

Mads Rørvig, administrerende direktør i foreningen De Danske Bilimportører

Ifølge Mads Rørvig, der er administrerende direktør i foreningen De Danske Bilimportører, kan landets bilforhandlere også ”tydeligt mærke”, at de høje benzin- og dieselpriser får flere til at efterspørge elbiler.

Men på grund af leveringsproblemer, kan man lige nu blive nødt til at vente længe på sin nye elbil.

- Der er elbiler at få, men generelt er der en stor ventetid ude på markedet lige i øjeblikket. Det er vi selvfølgelig meget kede af, for det er træls for kunderne, og det er træls for os, at vi ikke kan levere det, kunderne vil have, siger Mads Rørvig.

Ifølge Jan Lang fra Bilbasen har det fået priserne på de let brugte elbiler til at skyde yderligere i vejret.

Eksempelvis er der lige nu en næsten ubrugt Audi Q4 e-tron salg på Bilbasen til knap 550.000 kroner, hvilket ifølge kommunikationsdirektøren er 40.000 kroner mere, end den samme bil med samme ekstraudstyr koster som ny.

- Elbilerne er noget særligt. I det hele taget er der høje priserne på nyere brugte biler, men der er ekstraordinært høje priser på næsten nye elbiler, siger Jan Lang.

Tusindvis af kroner at spare

Lige nu skal elbilerne dog tage et solidt prishop, før det bedre kan betale sig at købe en benzinbil. Det viser en beregning, som FDM har foretaget for TV 2.

Køber man en gennemsnitlig elbil til 275.000 kroner, som man beholder i fem år og kører 20.000 kilometer i om året, giver det nemlig en årlig besparelse på cirka 18.500 kroner sammenlignet med en benzinbil til samme pris.

Variable udgifter dækker over brædstof/el, vedligehold og dæk, faste udgifter dækker blandt andet over forsikring og ejerafgift, og kapitalomkostninger omfatter værditab og rentebyrde.
Variable udgifter dækker over brædstof/el, vedligehold og dæk, faste udgifter dækker blandt andet over forsikring og ejerafgift, og kapitalomkostninger omfatter værditab og rentebyrde. Foto: TV 2

Faktisk er besparelsen så stor, at prisen per kørt kilometer efter fem år er lavere for en elbil til 350.000 kroner end for en benzinbil til 275.000.

Variable udgifter dækker over brædstof/el, vedligehold og dæk, faste udgifter dækker blandt andet over forsikring og ejerafgift, og kapitalomkostninger omfatter værditab og rentebyrde.
Variable udgifter dækker over brædstof/el, vedligehold og dæk, faste udgifter dækker blandt andet over forsikring og ejerafgift, og kapitalomkostninger omfatter værditab og rentebyrde. Foto: TV 2

Gør man en særligt stor indsats for at lade sin elbil op, når strømmen er billig, kan besparelsen ved en elbil ifølge FDM’s beregninger blive yderligere 3600 kroner om året.

Det er dog vigtigt at huske, at beregningen er baseret på de nuværende benzinpriser samt prisen for opladning af en elbil med et såkaldt flatrate abonnement til 3,15 kroner per kilowatt-time.

- Uanset hvad, bil elbiler være billigst

Overordnet er det dog forventningen, at prisen på benzin vil falde en smule igen.

Da TV 2 for godt en måned siden bad otte cheføkonomer om at give deres bedste bud på, hvordan benzinpriserne vil se ud om et år, forudså halvdelen, at den vil være under 14 kroner.

Listepris for blyfri 95 i kroner per liter. 16. maj 2022 er listeprisen 17,09 kroner/liter.
Listepris for blyfri 95 i kroner per liter. 16. maj 2022 er listeprisen 17,09 kroner/liter. Foto: TV 2

Men selvom det alt efter elprisen vil få besparelsen ved at købe en elbil til at skrumpe, forudser Jan Lang ikke, at benzin bliver billigere end el.

- Uanset hvad, vil elbilen stadig være den billigste biltype at vælge for de danske bilister. Det er fuldstændigt evident, siger han.

Samtidig er der ifølge Mads Rørvig udsigter til, at markedet for brugte elbiler vil køle af.

Hos De Danske Bilimportører forventer man nemlig, at problemerne med levering af nye biler kun er midlertidige.

- Vi fornemmer, at vi kommer over på den anden side om et år til halvandet, og så kan vi for alvor få gang i elektrificeringen, siger Mads Rørvig.