Har dit barn også udviklet sig under krisen? Her er seks ting, børn kan få ud af at være hjemme

Selv om nogle børn vil lære meget af tiden hjemme, er der andre, hvis udvikling vil "gå i stå", mener ekspert.

Sproget er et af de områder, der udvikler sig bedre i selskab med voksne. Og er der noget, der er meget af for tiden er det netop voksenselskab. Foto: TV 2 Grafik/Katrine Stub Rimer

I samarbejde med tv2.dk

- Det er fantastisk at se, hvordan og hvor meget hun kan lære, hvis vi sætter os ned en time.

Sådan lyder det Irena Chloé, når hun skal beskrive sin 2,5 år gamle datters udvikling i tiden med coronaisolation derhjemme.

Læs også Musikere spiller op i randrusianske baggårde: - Det varmer i en kold tid

Den 35-årige mor har oplevet, at datterens ordforråd er vokset voldsomt, hendes forståelse af, hvad de voksne laver, er større, og hun har lært navnene på en stor del af planterne i familiens have.

Og der er måske noget om, at hjemmeisolationen får børnenes udvikling til at tage kvantespring, siger børnepsykolog, lektor og forsker i daginstitutioner ved Aarhus Universitet Grethe Kragh-Müller.

- I dag mangler der voksne generelt set i daginstitutionerne, så nogle af de udviklingsområder, der normalt ikke er tid at understøtte for de voksne i en travl institution, kan få et boost, siger hun.

Dog skal man have in mente, at forældre har mere tid til at være opmærksomme på børnenes udvikling, når man er sammen med dem hele tiden, understreger hun.

- En uventet gave at have tid

En anden forælder, 40-årige Charlotte Holm Kiesow, har haft samme oplevelse. Blandt andet da hendes treårige søn skulle lære at cykle.

- Jeg tænkte, at det ville blive et stort projekt. Han skulle lære det med pedalerne, og det tog nogle uger for mig at lære som barn, siger hun.

Læs også 2,5 millioner masker: Kom med ind på Region Midtjyllands store “Covid-lager”

Men efter tre timer cyklede han, først med kosteskaft i nakken, men kort efter helt uden. Charlotte Holm Kiesow er "hundrede procent sikker på", at den skarpe læringskurve skyldes karantænerammerne med en voksen, der er opmærksom og kan følge op konstant.

- Selvfølgelig kender man sit barn bedst, men at have kontakt et helt døgn, det er ret vildt. Man ser alle aspekter. For os har det været en uventet gave at have den her tid med vores søn, siger hun og understreger, at hun er heldig, fordi hun både har tid og overskud til at være sammen med sit barn.

Charlotte Holm Kiesows søn på cykeltur. - Det havde taget en måned at lære, hvis det havde været et hverdagsprojekt. Nu er der noget nærvær, noget tid, som gør forskellen, siger hun om projekt lær-at-cykle. Foto: Privatfoto / TV 2

"Vildt forskelligt" læringsudbytte

Barnets nye karantænelæring er netop meget afhængig af, hvor meget overskud der er hos forældrene.

- Det er vildt forskelligt, hvad børnene får ud af den her tid – nogle vil komme toptunede tilbage i skole og institution, mens andre er gået helt i stå, fordi forældrene ikke kan udnytte de nye rammer, siger Ditte Winther-Lindqvist, psykolog og lektor på Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

Selv om visse områder blomstrer i voksenselskab, bliver andre forsømt, når børnene ikke er i institution og skole. Forskning viser også, at børn, der går i daginstitutioner af god kvalitet, klarer sig bedre end børn, der kun er hjemme.

Læs også Stort salg af køkkener under coronakrisen: - Det er faktisk lidt uvirkeligt

Blandt andet bliver den sociale udvikling, fantasien, følelsen af at være i et fællesskab og kreativiteten i høj grad udviklet, når børn er sammen med andre børn, lyder det fra både Ditte Winther-Lindqvist og Grethe Kragh-Müller.

Alligevel kan coronakrisens ændrede familiemønstre måske lære os noget om måden, vi indretter vores børns hverdag på.

- Den her tid gør det næsten umuligt ikke at opdage, hvor meget 1:1-kontakt betyder, og hvor meget ens barn kan lære på et par timer, hvis man sætter sig ned sammen med dem, siger Ditte Winther-Lindqvist.

I listen herunder kan du se seks punkter, hvor børns udvikling kan få et boost af at være hjemme hos deres forældre:

1 - Sproget

Når børn er meget sammen med voksne, vil sproget have gode muligheder for at udvikle sig. Der er mere at efterligne, og det stimulerer mere at tale med voksne end med andre små børn. 

- Børn lærer sprog af de voksne, og så træner de det med andre børn, siger Ditte Winther-Lindqvist. 

2 - Koncentration

- Noget af det, børn udvikler i tæt kontakt med voksne, er evnen til at koncentrere sig. Et barn kan koncentrere sig en vis tid, men vi voksne kan hjælpe dem med at koncentrere sig i længere tid. Hvis man  læser en bog kan man spørge barnet "Hvad tror du, der sker på næste side – skal vi ikke lige se?" Eller ”Lad os lige tage en tur til på cyklen og sem hvordan det så går”. På den måde hjælper vi barnet med at koncentrere sig lidt længere, end de ville kunne alene, siger Grethe Kragh-Müller.

3 - Kognition

Forståelsen af verden er noget, børn i høj grad lærer fra voksne. 

- Man kan understøtte børnenes kognitive udvikling, for eksempel når man går en tur på stranden eller i skoven og taler med barnet om planterne, naturen og dyrene. På den måde får børnene mere forståelse og viden, end hvis det bare løber rundt, siger Grethe Kragh-Müller. 

4 - Følelser

Evnen til at regulere sine følelser lærer børn også om i voksenselskab. 

- Hjælp til at udvikle følelsesregulering – det, at kunne mærke sine følelser og udtrykke dem på socialt accepterede måder – er noget af det, der særligt udvikler sig i relationen med voksne, siger Grethe Kragh-Müller.

5 - Logisk sans

Nogle børn vil også blive bedre til logik og matematik i løbet af coronaisolationen. Det handler først og fremmest om, at der er tid til at fordybe og øve sig. 

- Man bliver god til noget, hvis man gør det meget. I den her tid er der begrænset mulighed for at lege med jævnaldrende venner, men mere tid til andre ting – både alene og sammen med forældrene. Man kan blive bedre til puslespil, tal eller andre ting, hvor man har brug for hjælp fra de voksne, og som man måske ikke laver så meget, når man er i børnehave og leger med de andre børn, siger Grethe Kragh-Müller.  

6 - Konfliktløsning

Det sjette punkt gælder også for de voksne. For jo mere intenst vi er sammen med andre mennesker, des mere skal vi forholde os til konflikterne og løse dem. 

- Når børn og forældre er så meget sammen, har man både bedre tid til at lave ting sammen og hver for sig, samt lære at løse de dagligdagskonflikter, som er en del at være sammen med andre mennesker. Og hverken børn eller voksne har brug for at blive underholdt hele tiden, så der kan også blive tid til at fordybe sig i noget helt med sig selv, siger Grethe Kragh-Müller.