Frustrerede forældre mister 65.000 kroner på datters USA-ophold
En familie fra Horsens står til at miste 65.000 kroner på på datterens USA-ophold. Juridisk set har bureauerne deres på det rene, siger Forbrugerrådet Tænk.
En lille gruppe utilfredse forældre er gået sammen om at skrive et brev til udenrigsministeren, sundheds- og ældreministeren og børne- og undervisningsministeren.
De har bestilt high school-ophold til deres børn i USA efter sommerferien, men på grund af den alvorlige udvikling i coronasituationen i USA, har de ikke længere lyst til at sende deres børn afsted.
Læs også
De kan dog ikke få pengene retur, hvis de unge ikke tager afsted, lød beskeden fra udvekslingsbureauerne, som ikke mener, at Udenrigsministeriets rejsevejledninger gælder deres kunder.
Det til trods for, at ministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til USA.
Ikke sikkerhedsmæssigt forsvarligt
En af de familier, der har skrevet brevet til ministrene, er familien Klifforth fra Horsens.
Læs også
Deres 16-årige datter, Emilie Klifforth, skulle inden længe have været på et fly til USA. Men det er de ikke længere trygge ved, forklarer hendes mor.
- Vi mener ikke, det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Der er jo en grund til, at Udenrigsministeriet fraråder alle rejser dertil, og det mener vi jo i særdeleshed også burde gælde børn, siger Anne Gitte Klifforth til TV 2.
Mister 65.000 kroner
Hvis familien vælger at aflyse nu, står de til at miste en stor del af de penge, de allerede har betalt.
De får nemlig kun refunderet omkring 35.000 kroner ud af de 100.000 kroner, det har kostet dem.
- Vi synes ikke, vi har noget at skulle have sagt i denne her situation. Vi føler os låst, siger Kim Klifforth.
Derfor håber forældrene, at politikerne vil lytte til deres opråb og lave tydeligere regler på området.
- Vi vil gerne have nogle helt klare retningslinjer, som bureauerne ikke kan tolke på. Lige nu er det et fortolkningsspørgsmål, siger Anne Gitte Klifforth.
Forbrugerrådet: Intet juridisk galt
Men juridisk set har udvekslingsbureauerne deres på det rene, fordi der ikke er noget formelt til hinder for, at de unge kan tage af sted.
Det forklarer Vagn Jelsøe, som er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.
- De kan sige til folk: ”Vi gennemfører det, vi har aftalt, så hvis I har mistet lysten til det, er det jeres problem”, fortæller han.
Læs også
Bureauerne selv henviser til, at udvekslingsstuderende ikke er omfattet af indrejseforbuddet i USA, da de kan søge om visum til USA på den amerikanske ambassade.
- Det er juraen i det, men det er jo ikke det samme, som at det er rimeligt, siger Vagn Jelsøe.
For selvom udvekslingsbureauerne har ret til ikke at refundere alle pengene, mener vicedirektøren fra Forbrugerrådet Tænk, at bureauerne bør gøre mere for at imødekomme familierne.
Eksempelvis ved at forsøge at skrabe nogle af de tabte penge ind igennem forhandlinger med flyselskaberne og underleverandørerne i USA.
Danmarks Rejsebureau Forening: De har indgået aftale
TV 2 har ikke kunnet få en kommentar fra det pågældende rejsebureau, men har i stedet talt med direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier.
Han forstår godt, at udvekslingsbureauerne ikke har indvilliget i at refundere alle pengene, hvis parterne har indgået en aftale om, at kunden ved aflysning skal betale 70 procent af det, rejsen koster.
- Medmindre selvfølgelig, at der kommer nogle forhindringer i vejen. Tingene kan jo ændre sig, men lige nu må man holde sig til de aftaler, der gælder, siger han.
Risikerer undervisning på halv tid
16-årige Emilie Klifforth havde selv været med til at spare op til sit high school-ophold.
Men nu står hun i en situation, hvor hun risikerer at få onlineundervisning halvdelen af tiden, og hvor hun ikke kan dyrke sport som planlagt.
Derfor er hun heller ikke selv sikker på, at hun har lyst til at tage afsted på udvekslingsopholdet længere.
- Det jeg sagde ja til, da jeg tilmeldte mig i efteråret, det er ikke det, jeg får nu, siger Emilie Klifforth.