En tommelfingerregel fortæller, at det er tid til at skifte til vinterdæk
Temperaturen er faldende, og i den kommende tid vil mange skifte til vinterdæk.
Uge 42 er lige i midten af efteråret, og i den kommende tid bliver morgenfrost hyppigere. De kommende morgener bliver kolde, og når der kommer frost i vejbanen, bør man være ekstra varsom i trafikken.
Læs også
På denne årstid er det ofte fugtigt, og med temperaturer omkring frysepunktet bliver vinterdæk bedre til at bremse end sommerdæk. Rådet for større dæksikkerhed skriver, at sommerdæk ved disse forhold bruger seks procent længere bremselængde.
Ved tre frostgrader bliver bremselængden 17 procent længere på sommerdæk og i sneføre hele 75 procent længere. Der er i Danmark intet lovkrav om vinterdæk, men det er der i vore nabolande.
I Sverige er det lovpligtigt at køre med vinterdæk i perioden 1. december til 31. marts, mens det i Tyskland er ulovligt at køre på sommerdæk i vinterføre.
Netop i vinterføre er vinterdæk markant bedre end sommerdæk. På sommerdæk er det svært at bremse på sne, da sommerdæk ikke har lamellerne, der skal få sneen ud af mønstret igen. Desuden bliver gummiet hårdt og mister noget af vejgrebet.
Helårsdæk har problemer i sneføre
De fleste danskere skifter mellem sommerdæk og vinterdæk, men mange kører også på helårsdæk. Helårsdæk minder om vinterdæk, men med en større tolerance for temperaturen, så de også kan bruges om sommeren. I ovenstående video kan du blandt andet høre om forskellen på sommer- og vinterdæk.
Læs også
Danmarks største interesseorganisation for bilejere FDM anbefaler, at man benytter vinterdæk, hvis man vil kunne køre i alt vinterføre. Helårsdæk kan være et fornuftigt valg, hvis man kan lade bilen stå, når vinteren viser sig fra sin værste side.