Alle Fakta-butikker lukker
Alle Fakta-butikker lukker med årets udgang, og det er ifølge finanskommentator på tide, at Coop skiller sig af med det fallerede brand.
Danskerne er begyndt at tjekke prismærkerne i supermarkederne en ekstra gang, og nu tager Coop konsekvensen.
I en pressemeddelelse afslører dagligvaregiganten store justeringer, der blandt andet betyder, at alle Fakta-butikker lukker med årets udgang.
- Kunderne har i år ændret indkøbsadfærd som følge af de omfattende prisstigninger efter Ruslands invasion af Ukraine. De går meget mere i discountbutikker, lyder det fra Kræn Østergård Nielsen, der er administrerende direktør i Coop.
350 discountbutikker ved årets udgang
Mens Fakta-kæden lægges i graven, er det i stedet butikkerne med navnet Coop 365discount, der skal vinde frem.
I løbet af de kommende 12 uger vil der åbne over 130 Coop 365discount-butikker, lyder det således i pressemeddelelsen.
De fleste er tidligere Fakta-butikker, der bliver moderniseret og udvidet, men der vil også blive bygget nye butikker.
Forskelle på Coop 365discount og Fakta
- En enklere struktur
- Et billigere servicekontor
- Betydeligt lavere omkostninger
- Danmarks suverænt største supermarkskæde
- Danmarks billigste, grønne og hurtigst-voksende discountkæde
Ved årets udgang vil der dermed være godt 350 Coop 365discount-butikker i Danmark.
- Coop 365discount skal sikre kunderne billige varer og Coop en stærkere position på discountmarkedet, udtaler Kræn Østergaard Nielsen.
Store supermarkeder slås sammen
Samtidig slår Coop kæderne Kvickly og SuperBrugsen sammen og driver dem som én samlet kæde. Dog foreløbigt under de samme navne.
Koncerndirektør Allan Kristoffersen forklarer i pressemeddelelsen, at det grundet to ”meget stærke brands” ikke haster med et nyt fælles navn. Men:
- Visionen er, at der kommer til at være ét navn for kæden, siger koncerndirektøren.
Ifølge Ole Krohn, der er TV 2s finanskommentator, giver den nye plan fra Coop rigtig god mening.
Inflationen, den lavere realløn og de eksploderende energipriser ”gnaver i detailgiganternes overskud”, forklarer han, og det er derfor klogt at forsimple organisationen.
- Det er klart, at det er nemmere at administrere to kæder i stedet for fire. Der er en effektiviseringsgevinst, og det er også fornuftigt med færre brands i forhold til markedsføring, siger han.
På tide at sige farvel til Fakta
Samtidig er satsningen på Coop 365discount et udtryk for, at dagligvarekoncernen forsøger at få udvalget af butikker til at ”passe med den nye virkelighed”.
- Danskerne er for alvor ramt på pengepungen, siger Ole Krohn, der også mener, at det er på tide at sige farvel til Fakta-butikkerne:
- Brandet lugter af noget gammelt og noget passé og har haft det svært, siden man liberaliserede lukkeloven, siger han.
Da liberaliseringen af lukkeloven i 2012 trådte i kraft, tabte Fakta terræn og mistede især kunder til Netto.
Irma og Dagli´Brugsen, der også hører under Coop, fortsætter uændret med hver deres profil.