Minister skal overbevises om projekt til 440 millioner

Transportminister Trine Bramsen var fredag inviteret til Silkeborg for at høre om de lokale ønsker til ændringer på infrastrukturen i midtbyen. Ønsket er, at baneterrænet i midtbyen skal under jorden.

Fire gang hver time spærrer togbommene for trafikken midt i Silkeborg.

Jernbaneoverskæringen ved Drewsensvej og Nordskovvej giver så store trafikale udfordringer, at Silkeborg Kommunes borgmester, Helle Gade (S), i dag havde inviteret transportministeren til byen, så hun med egne øjne kunne se problemet.

- Vi har en kæmpe udfordring med vores jernbaneoverskæring. Den sander vores trafik til i midtbyen. Vi har en jernbaneoverskæring, der skærer lige igennem det allermest trafikerede knudepunkt, vi har i Silkeborg midtby, siger borgmesteren.

I dag er den sydlige del af Silkeborg afskåret fra midtbyen af jernbanen, der kun kan passeres tre steder.
I dag er den sydlige del af Silkeborg afskåret fra midtbyen af jernbanen, der kun kan passeres tre steder. Foto: Louise Harkjær Møller/ TV MIDTVEST

Sammen med den lokale folketingspolitiker Thomas Jensen håber hun, at transportministeren vil arbejde for at skaffe finansiering til, at jernbanesporet kan føres ned under jorden i forbindelse med etableringen af den kommende jernbane mellem Aarhus og Silkeborg.

- Det er hende, der sidder for enden af bordet, når det skal drøftes, hvad der skal prioriteres og hvilken finansiering, der skal til, og derfor har vi inviteret hende.

Transportministeren blev i dag vist rundt ved både banearealet og overskæringen ved Drewsensvej og Nordskovvej.

- Jeg står ikke her i dag og kan love, at projektet kommer, men jeg har lyttet til det, og jeg kan love, at vi kommer til at drøfte det videre i forligskredsen i Folketinget, når vi skal mødes en af de kommende uger, siger Trine Bramsen (S).

quote Vi tror på, at det er realistisk. Det er bare et spørgsmål om hvornår

Helle Gade, borgmester, Silkeborg

Det er et borgerforslag fra gruppen Skøn på Silkeborg, der er kommet med ideen om at grave jernbanen ned hele vejen forbi Silkeborg station.

Gruppen har fået Aarsleff Rail, der er specialister i infrastrukturprojekter på og omkring jernbanen, til at lave et overslag på, hvad ønsket vil koste at opfylde. Et samlet estimat lyder på 440.000.000 kroner.

- Vi tror på, at det er realistisk. Det er bare et spørgsmål om hvornår. Jeg håber og tror på, at det bliver inden for overskuelig fremtid, siger Helle Gade (S).

- Det, der er godt tænkt ved det her projekt, er, at det også giver nogle indtægter. Det bliver nogle meget attraktive byggegrunde, der kan komme, hvis man vælger en jernbaneforbindelse, der går under jorden. Det er store visioner, og det, synes jeg, er fantastik. Det er gennemtænkt, og det er noget, vi skal drøfte videre, siger transportministeren.