Ultra-lokalt kød hitter: Vi kan klappe dem i måsen og spise dem bagefter
Køerne græsser i Mols Bjerge, bliver slagtet hos den lokale slagter og solgt hos den lokale købmand. Ideen om ultralokale råvarer er nu nomineret til en turismepris
En lokal købmand fra Rønde har fået en anderledes ide til en turistattraktion på Mols. Han sælger lokale råvarer – blandt andet kød fra lokale, græsmæskende kvæg.
Læs også
Ideen er så god, at han nu er nomineret til Region Midtjyllands TurismeVÆKSTpris 2017. En pris der uddeles til initiativer, der vækker opsigt uden for de lokale grænser.
Kødets historie starter i Nationalpark Mols Bjerge. Her passer landmand Jørgen Ivar Brus Mikkelsen de kvæg, der senere skal ende i en lokal køledisk.
For han er første led i det ultralokale samarbejde mellem flere erhvervsdrivende.
- Det kniber med at følge efterspørgslen. Det kan vi faktisk slet ikke, siger Jørgen Ivar Brus Mikkelsen, der er landmand i Mols Bjerge.
Jørgen Ivar Brus Mikkelsen sørger for, at dyrene bliver sendt af sted til næste led – nemlig slagteren i Tved på Mols.
- Vi slagter tre dyr hver anden mandag, så det bliver til en del dyr, når året er omme, siger Hans Ole Kruse, der er indehaver af Slagter Kruse i Tved på Mols.
Hans job er at slagte kvæget og sørge for at skære kødet i forskellige udskæringer.
- Jeg skærer dem i stykker, og kører dem op til Meny i Rønde. Det er mit arbejde, og så håber jeg, at jeg lige tjener lidt penge på det, siger Hans Ole Kruse.
Stolt købmand
Tredje led er i køledisken hos den købmand, der har sat det hele i gang, og nu er nomineret til Region Midtjyllands hæderspris.
- Det gør mig meget stolt, siger Rene Povlsen fra Meny i Rønde.
Læs også
Siden ideen begyndte at spire for otte år siden, er omsætningen nu steget med op til 10 procent hvert år.
- I stedet for at de her kære dyr skal køre mange kilometer, så kører de ikke ret langt. Og det er det der med, at man kan gå ud og klappe dem i måsen, og så kan vi mere eller mindre spise dem bagefter, siger Rene Povlsen, der er købmand i Meny i Rønde.
Salg af lokalt kød står ikke alene. Successen er nu udvidet til et samarbejde med blandt andre chokoladeproducenter og lokale bryggerier. 20 samarbejdspartnere er det blevet til, og det vækker opsigt i hele landet.
Fjerde og sidste led for kødet fra Mols er hos forbrugerne – og her er der både ikke-lokale og lokale iblandt.
- Der sker rigtig meget i forhold til, hvad folk skal have med hjem. De har prøvet at smage det her, og så skal de have det med til København eller Sønderjylland eller Nordjylland. Så på den måde giver det noget omtale, siger Rene Povlsen.
I videoen øverst i artiklen kan du se køerne fra Mols Bjerge og de erhvervsdrivende, der er med til at få dem fra jord til bord