Munter matematik på skoler i Syddjurs er en stor succes
Matematik er kedeligt og tørt. Eller hvad? I Syddjurs Kommune har man været med i et forsøg, som har forbedret elevernes kunnen markant - og eleverne er glade.
12 folkeskoler på Syddjurs har de seneste år været "forsøgskaniner" i et projekt, som skal være med til at forbedre de matematiske evner hos eleverne i 4.-6. klasse. Og gøre matematiktimerne mere interessante.
Helt konkret drejer det sig om et nyt undervisningskoncept, som er baseret på visualisering, som er udviklet af forskere fra Via University College.
Og forsøget, som har kørt siden 2018, har været så stor en succes, at det nu får lov at forsætte.
En af de skoler, som har implementeret systemet, er Kolind Skole. Her er lærer Nikolai Haugaard meget tilfreds med de foreløbige resultater.
- Da vi var færdige med det første år, lavede vi et spørgeskema for at høre, hvordan det var at arbejde med. Langt størstedelen synes, det er fedt og lærte meget af det, fortæller han til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Forskningsprojektet, som bærer navnet Track, har været så succesfuldt, at det har fået tildelt 8,7 millioner kroner af Tryg Fonden til at fortsætte frem til 2025.
Det siger man ja tak til i Syddjurs Kommune.
Tracksystemet
Det matematiske system stammer oprindeligt fra Singapore, hvor det også har vist flotte resultater.
Det er især problemløsning og anvendelse af forskellige repræsentationer, for eksempel tegning af såkaldte blok-modeller til visualisering af matematiske problemer, som er vigtige elementer i Track.
- Matematik kan være en svær nød at knække for mange børn, og det kan føre til dårlige oplevelser, der påvirker skolegangen, siger Kirstine Bille, formand for familie-, børne- og læringsudvalget i kommunen i en pressemeddelelse.
- Det er derfor rigtig godt, at der med Track-projektet kommer helt nye undervisningsmetoder ind i matematikfaget. Det er også fint at konstatere, at det nye undervisningsmateriale gavner både svage og stærke elever, samt at både forældre og lærere har udtrykt opbakning til det fortsatte projekt, siger hun.
Nemmere at have det i hånden
Det er altså ikke kun lærerne på skolen, udvalgsformanden i kommunen og forskeren fra VIA, som er begejstret for den nye måde at lære matematik på. Også i 5.b på Kolind Skole kan man finde glade matematik-børn.
- Når man har lært det, så kan det jo komme op i hovedet, men det er lidt nemmere, fordi man kan sidde med det i hånden, siger Mathias Sand Burmeister, elev i 5. klassen.
Hans lærer Nikolai Haugaard glæder sig særligt over, at det også har en god effekt på de elever, som normalt ikke er vilde med den matematiske disciplin.
- De elever, som normalt godt kan lide mat har rykket sig helt vildt, men vigtigst - de elever som synes det er svært og ikke har lyst til mat også har rykket sig markant, siger han.