En høj bøvs er altid sjov: Børn filmer deres hverdag
Film taget på tablets er med til at bygge bro mellem hjem og dagtilbud
Nogle ting går aldrig rigtig af mode blandt børn.
Vandpytter, mudder, regnorme og at slå en bøvs er altid sjovt.
Læs også
Således også for børnene i daginstitutionen Rosenvænget i Hørning, hvor børnene er blevet udstyret en iPad.
iPaden er med overalt
iPaden er med rundt på legepladsen, når de spiser mad og lægger puslespil.
Hver dag filmer børnene sig selv og hinanden, så forældrene hjemme kan se, hvad børnene laver, når de er i børnehave.
Læs også
- Hovedformålet er at være med til at bygge bro mellem dagtilbud og hjem. Derudover oplever vi børn, som synes, at det simpelthen er så spændende at være med til at vise deres hverdag, siger Jeanette Bonde Smidt, der er dagtilbudsleder i Hørning Dagtilbud.
Tablets i institutioner
En tredjedel af børn mellem tre og seks år har deres egen tablet derhjemme. Og en stor del har også adgang til tablet, når de er i daginstitution.
Ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov svarer 42 procent af forældrene til børn i kommunale børnehaver, at der er tablets i deres barns institution.
- Man skal ikke være bange for, at børn ikke kan danne sig egne billeder. tværtimod kan det her være med til at få børn til at blive endnu bedre til at fortælle, fordi det lige kan give nogle støttepunkter og små kroge ind i dialogen, som børn og voksne kan bruge sammen, siger Stine Liv Johansen, der er lektor ved Center for Børns Litteratur og Medier ved Aarhus Universitet.
Har altid leget med biler
Pernille Gabel forælder i Hørning Dagtilbud, og hun er glad for brugen af tablets i daginstitutionen.
- Mine børn siger ikke så meget. Hvis jeg spørger dem, hvad de har lavet, så svarer min søn, at han har leget med biler. Og det er uanset, hvad han har lavet. Så jeg får det ud af det, at jeg har nogle konkrete billeder, jeg kan vise dem, og så kan vi snakke om det. Det giver dem et bedre sprog om, hvad de har lavet, siger Pernille Gabel.
Øverst i artiklen kan du se mere om tablets i daginstitutioner.