Silkeborg fejrer tre år som outdoor hovedstad: Aldrig før har så mange besøgt naturen

I tre år har Silkeborg bestridt titlen som landets outdoor hovedstad. Det var godt nok en titel, de gav sig selv, men silkeborgenserne har taget naturen til sig.

02:20

Idéen om Silkeborg som Danmarks outdoor hovedstad begyndte som en brandingstrategi i kommunen, men her tre år senere er der noget om det. Silkeborggenserne har for alvor taget outdoor-livet til sig.

I Silkeborg foregår det til lands og til vands. Og for nogle også i luften.

Og alt sammen under åben himmel. Silkeborg er Danmarks outdoor hovedstad. Det blev de enige om i byrådet for tre år siden, og nu mærker de det tydeligt ude i foreningerne.

Læs også Danmarks Outdoor hovedstad får en mountainbikepark: Drømmer om at afholde VM

Blandt andet i foreningen Virklund Outdoor. En forening, der er lige så gammel som Silkeborgs titel som outdoor hovedstad og som i samarbejde med kommunen fik skabt en helt ny pump track bane til mountainbike, dengang outdoor-ideen endnu var spæd.

- Det var et projekt, der pludseligt kunne lade sig gøre, fordi vi var nogen i Virklund, der syntes, det kunne være spændende. Da vi så henvendte os til Silkeborg Outdoor Hovedstad, som også gerne ville noget, så kunne vi pludselig få noget til at ske sammen, fortæller Thomas Hviid Madsen, der er formand for Virklund Outdoor.

Banen er også blevet et samlingspunkt for skolen, hvis børn kan bruge den både i frikvartererne og i fritiden.

Thomas Hviid Madsen, formand for Virklund Outdoor

Sammenspillet med kommunen har også gjort, at banen er tilgængelig for flere end foreningens egne 500 medlemmer.

- Den er også blevet et samlingspunkt for skolen, hvis børn kan bruge den både i frikvartererne og i fritiden, siger formanden for naturborgerforeningen, der også har en grejbank med kajakudstyr samt en fælles sauna på vej.

Thomas Hviid Madsen, der er formand for Virklund Outdoor, mener, at nøglen til at få flere til at være aktive i naturen er tilgængelighed - det skal være let at komme afsted.

Naturvision skal præge velfærdsydelser

Ideen om Silkeborg som Danmark outdoor-hovedstad begyndte som et brandingskoncept i kommunen. Men den er endt med at blive til meget mere. Det nikker man også genkendende til ved Paradislejren i Virklund, hvor fire spejderkorps har renoveret en lejrskole ved skoven.

Det handler om, hvordan er skolerne, socialområdet og ældreområdet kan få gavn af den fantastiske natur, vi har.

Jeppe Thøgersen, sektionsleder, Kultur og Fritid, Silkeborg Kommune om næste skridt i kommunens naturvision

- Jeg tror, at outdoor-hovedstad-visionen har haft betydning for, at man har kunne se nogle muligheder for at tænke nyt, siger Kaj Jørgensen, formand for Paradislejren, Virklund.

Kaj Jørgensen er formand for Paradislejren, hvor fire spejderkorps deler en lejrskole.

Fremadrettet skal naturen også præge Silkeborg Kommunes velfærdsydelser, og i kommunen arbejder man allerede på, hvordan det skal ske:

- Det handler om, hvordan skolerne, socialområdet og ældreområdet kan få gavn af den fantastiske natur, vi har, og ikke mindst de fantastiske virkninger, naturen har på både vores både mentale, fysiske og sociale sundhed, siger Jeppe Thøgersen, sektionsleder, Kultur og Fritid, Silkeborg Kommune.

Indtil nu har Silkeborg Kommune arbejdet for, at flere silkeboggensere kom ud i naturen gennem foreningslivet, men fremover skal det også være et mål indenfor de kommunale ydelser på for eksempel socialområdet ifølge Jeppe Thøgersen, sektionsleder, Kultur og Fritid, Silkeborg Kommune.

Ikke bare reklame - men virkelighed for borgerne

Ifølge kommunen har Silkeborg inden for det seneste halvandet år fået mere end 700 nye medlemmer af foreninger, der bruger naturen.

Selv de, der ikke normalt kommer ud, gør det pludselig alligevel, for det er så simpelt at komme afsted.

Thomas Hviid Madsen, formand for Virklund Outdoor

- På den måde kan man sige, at flere silkeborgensere, der kvag foreningsaktivitet er kommet ud i naturen, siger Jeppe Thøgersen, sektionsleder, Kultur og Fritid, Silkeborg Kommune.

Læs også Silkeborgs brand som Outdoor Hovedstad: Kun 2 procent kender til det

Naturaktiviteter skal være let tilgængelige

Og spørger man formanden for Virklund Outdoor, hvorfor det er gået så godt, er svaret enkelt: Man er lykkedes med at gøre det så enkelt og nemt som muligt at komme ud til outdoor aktiviteter

Læs også Silkeborgs brand som Outdoor Hovedstad: Kun 2 procent kender til det

- Selv de, der ikke normalt kommer ud, gør det pludselig alligevel, for det er så simpelt at komme afsted, siger Thomas Hviid Madsen, formand for Virklund Outdoor.