Sanne har skrevet en af landets bedste opgaver
Sanne Hjortshøj afleverede sit bachelorprojekt før sommerferien, og nu er hendes opgave kåret som en af landets tre bedste.
Kort efter hun afleverede sin bacheloropgave, fik hun at vide, at den lå i top tre over landets bedste opgaver afleveret på læreruddannelsen.
Noget, der både overraskede og fyldte Sanne Hjortshøj fra Silkeborg med stolthed. Lige nu er hun med i opløbet om at vinde prisen for landets bedste bachelorprojekt.
- Jeg blev mega overrasket og helt vildt glad og beæret, siger hun.
Bachelorprojektet handler om, hvordan kunst og bevægelse kan spille sammen - og hvordan det kan hjælpe børn i folkeskolen til bedre læring og større dannelse.
- Jeg har skrevet om noget, der virkelig er hjerteblod for mig - bevægelse i skolen og hvad det kan i fagene. Hvordan det kan være med til at gøre kunstformidling mere levede og sanseligt ved at bruge kroppen, siger Sanne Hjortshøj til TV2 ØSTJYLLAND.
En del af begrundelsen for, at Sanne Hjortshøj er nomineret til titlen som landets bedste bachelorskribent, er, at hendes opgave ikke er set lignende før inden for lærerfaget.
Ifølge hende rammer den ned i en tid, hvor læringsmål og test fylder meget og styrer store dele af undervisningen. Derfor er der behov for et alternativ, som kigger mere på det at være menneske.
- Der er brug for nogle, der kigger mere på de dannelsesmæssige aspekter, siger Sanne Hjortshøj.
- Det kan være svært at være et dannet menneske, hvis ikke man kan begå sig med sine kropslige kompetencer. Det kan blive svært at indoptage og omsætte viden, hvis ikke man har sig selv og sin krop med.
Erfaring fra Museum Jorn
Der findes ikke meget eksisterende teori om, hvordan man kan understøtte elevers læring og udvikling gennem en bevægelsesorienteret tilgang til billedkunstfaget, og Sanne Hjortshøj har derfor måttet trække på egne erfaringer.
Ved siden af hendes nye titel som uddannet folkeskolelærer er hun nemlig kunstformidler på Museum Jorn i Silkeborg og uddannet danser og yogalærer.
Hun er derfor vant til at kombinere kunst og krop, og har oplevet, hvordan bevægelse kan forbedre børns læring og udvikling.
- Min oplevelse er, at børn ikke kan sidde stille og lytte ret længe til informationer, medmindre det er bundet op på noget sanseligt, siger hun.
I stedet for en klassisk rundvisning, har hun fået en 1. klasse til at analysere kunsten på Musen Jorn med sanserne. Her har de skullet mime og forme kunsten med deres krop og efterfølgende tegne den.
- Jeg oplever, at eleverne er nysgerrige og synes, det er sjovt. Elever der normalt ikke er så synlige, melder sig pludselig meget mere på banen og bliver mere inkluderet i fællesskabet.
- I stedet for at bænke eleverne og bruge energi på at få dem til at tie og sidde stille, får de mulighed for at bruge deres oplevelsesverden til selv at være medskabere, og det udvikler dem både fagligt og socialt, siger Sanne Hjortshøj.
Den endelige afgørelse om landets bedste bacheloropgave på læreruddannelsen falder den 25. november, og prisen uddeles af Lærerprofession.dk. Med i feltet er to andre kvindelige folkeskolelærere.