Opråb: Personale udsættes for sex-chikane til julefrokoster
Hæmningerne forsvinder i takt med, at promillerne stiger. Men det skal ikke gå udover personale på restauranter og hoteller, lyder det fra Horesta.
Når snapsen går ind, går så meget andet som bekendt ud.
Derfor er restaurationsbranchens organisation, Horesta, ude med et opråb til julefrokostgæster. Jakob Beck Wätjen, der er hotelejer i Silkeborg og formand for Horesta Midtjylland.
- Det er jo specielt snapsen, der går ind, og som nogle ikke er vant til at styre, siger han.
- Gæsterne skal opføre sig ordentligt, ellers skal de ikke være hos os. Det er min holdning, siger formanden.
Efter corona skulle folk lige vænne sig til at gå i byen igen, forklarer Jakob Beck Wäjten.
- Man skulle lige vænne sig til det, kunne man mærke. Men det er kommet på et fint leje igen, siger han.
Han forklarer også, at mange virksomheder, der afholder julefrokosterne, er blevet bedre til at holde styr på deres ansatte.
- Det er blevet et mindre problem her hos mig. Virksomheder går mere op i kvaliteten af vin end mængden, siger han.
- Virksomhederne er selv opmærksomme på det, og man er ansvarlig for sine gæster, og i sidste ende kan vi jo lukke festen, siger Jakob Beck Wäjten.
Personlig grænse
Ifølge ham bør restaurationer og andre værtssteder selv sætte grænserne for sine gæster.
Gæstepsykologi er en del af tjeneruddannelsen, men op til højtider er der kaldt meget ekstrapersonale ind, som derfor ikke har gennemgået uddannelsen.
- For mig er det den ens egne grænser, der tæller. Vi snakker meget om det, både løbende og især op til højtider, siger han.
Personalet udsættes både for seksuel chikane og almindelig uhøflighed, og ifølge formanden er kvinder og mænd lige udsatte.
Derfor sætter Horesta fokus på vigtigheden af, at julefrokostgæster behandler personalet med respekt. En undersøgelse fra Arbejdstilsynet viste i 2021, at hver femte medarbejder på restauranter og barer har oplevet at blive udsat for chikane af gæster.