Mission 'øget valgdeltagelse'
Målrettet indsats har været alle pengene værd
I Aarhus brugte kommunen 1,5 millioner kroner til formålet og at det lod sig gøre at løfte valgdeltagelsen fra 63,7 ved valget i 2009 til til 70.4 procent oversteg langt valgchef i Aarhus Kommune Lene Hartig Danielsens vildeste fantasi.
- Vi havde opfattet det som en succes, hvis vi blot havde holdt kurven, så der ikke skete en negativ udvikling i valgdeltagelsen. Men det var langt over vores forventning at nå helt op på en stemmeprocent på 70,4, siger hun til DR Østjylland.
I Silkeborg brugte kommunen 450.000 kroner på en målrettet indsats mod de unge vælgere, og kommunens egne undersøgelser på valgaftenen viste, at stemmeprocenten blandt de 18 til 30-årige vælgere ved dette valg var hele 13 procentpoint højere end ved sidste valg.
Kommunikationschef Hans Mogensens fantasi rakte ikke til at forudse så gunstigt et resultat.
- Det her overgår vores vildeste fantasi, for det er meget svært at flytte de unge vælgeres adfærd, siger Hans Mogensen, der havde forestillet sig, at stemmeprocenten i bedste fald kunne være løftet et par procent blandt de unge.
Forskere fra Københavns Universitet skal nu undersøge, præcist hvilke påvirkninger, der virker bedst på de unge vælgere i Silkeborg, Aarhus og en række andre danske kommuner
Kilde: DR Østjylland