Minister på besøg for at høre nærmere om de små skoler
Undervisningsminister Merete Riisager besøgte fredag Grauballe Skole for at høre mere om skolestrukturen i Silkeborg og hverdagen på de små skoler
Skolereformen i Silkeborg, hvor kommunen satser på at bevare de små skoler i stedet for at lukke dem, får nu opmærksomhed fra Christiansborg.
Fredag var undervisningsminister Merete Riisager fra Liberal Alliance på besøg på Grauballe Skole ved Silkeborg. En skole, der har 148 elever, klassetrin fra 0. - 6. klasse og ti lærere.
Læs også
- Vi har forsøgt at fortælle undervisningsministeren, at små skoler også kan noget. Vi adskiller os her i Silkeborg Kommune på den måde, at vi jo netop ikke slog skolerne sammen i sådan nogle store klyngeskoler, siger Kasper Haagen Jensen, skoleleder på Grauballe Skole.
Fællesskaber i stedet for sammenlægninger
I Silkeborg Kommune har man valgt ikke at lægge flere af de små skoler sammen med de store, som man har set i mange andre kommuner. I stedet fungerer mange af de små skoler som selvstændige skoler med egen ledelse, som så er med i et skolefællesskab med en eller flere andre skoler. I Grauballe Skoles tilfælde er det Dybkærskolen i Silkeborg. På den måde baserer man det på skolefællesskaber i stedet for at tvungne skolesammenslutninger.
Og det er altså den model, som ministeren fredag var på besøg for at høre om og søge inspiration.
Læs også
- Det afgørende er, at eleverne lærer noget i skolen, at de trives, at de får lov til at bevæge sig i løbet af dagen, og at de også kommer ud af skolen. Og det ser ud til, at alle de parametrene fungerer her, siger Merete Riisager.
Skolelederen fremhæver, at Silkeborg Kommune har ladet skolerne selv være med til at afgøre, om de ville lægges sammen med andre skoler eller ej. Og den fremgangsmåde bliver rost af ministeren.
Lyt til forældrene
- Hvis en skole ikke leverer et ordentligt fagligt grundlag, så eleverne simpelthen ikke lærer det, de skal, så bliver man nødt til at ændre på vilkårene, men hvis en lille skole er bærerdygtig både fagligt og økonomisk, så er der ikke nogen grund til nødvendigvis at lægge den sammen med andre skoler, hvis forældrene er tilfredse. Så det er en debat, man må have i den enkelte kommune. Det, jeg bare siger, er, at det ikke altid er en god idé at sammenlægge skoler, og at man skal huske at tale med forældrene, for det er dem, der lægger børn til, siger ministeren.
Grauballe skolen vil gerne vise ministeren, at det er lykkes at leve op til kravene i skolereformen og sikre et stærkt undervisningsmiljø, selvom skolen er en af de mindre i Østjylland.
- Styrken ved det lille sted er jo, at børnene kender hinanden, og at vi kender forældrene. Vi arbejder med dannelse i hverdagsperspektiv, hvor vi starter med en morgensang hver morgen. Vi bliver nødt til at holde fast i, at der er nogle fællesskaber, hvor der er flere skoler, der må gå sammen og så blive dygtige på for eksempel den faglige udvikling, men også hvor børnene i fællesskab skal lære sammen, siger Kasper Haagen Jensen.
Du kan se mere om Merete Riisagers besøg på Grauballe Skolen i videoen øverst på siden.