Mens Ibi-Pippi begik hærværk på Jorn, sad bestyrelsen i møde på museet
Efter kunstneren Ibi-Pippis hærværk på et berømt Jorn-maleri, overvejer bestyrelsesmedlemmer på Museum Jorn, om sikkerheden på museet skal reguleres. Det er dog et dilemma, siger et af medlemmerne.
Mens performancekunstneren og vandalen Ibi Pippi Orup Hedegaard fredag gik ind på Museum Jorn i Silkeborg og med lim og sprittusch begik hærværk på Asger Jorns berømte værk ’Den Foruroligende Ælling’, var museets bestyrelse samtidig, og ganske tilfældigt, samlet til årets blot tredje bestyrelsesmøde på museet.
Det fortæller flere af medlemmerne, som fik sig noget af et chok, da det gik op for dem, hvad der var foregået i udstillingen.
- Jeg må sige, at jeg gik noget rystet derfra fredag. Jeg var gal. Det er simpelthen forfærdeligt. Det er et centralt værk på vores museum, siger Gitte Willumsen, der foruden at være bestyrelsesmedlem også sidder i Folketinget for Det Konservative Folkeparti og er byrådsmedlem i Silkeborg.
Også bestyrelsesmedlem Hanne Marie Knudsen er fortørnet og kalder hærværket for ”en katastrofe”.
Dilemma med plexiglas
Fredagens hærværk kalder på, at museet gentænker sine sikkerhedsforanstaltninger, er de to bestyrelsesmedlemmer enige om, men det sætter dem samtidig i et dilemma, mener Hanne Marie Knudsen.
- Det er ingen hemmelighed, at man for nylig overvejede, om man skulle sætte plexiglas op foran Stalingrad, vores store værk, siger Hanne Marie Knudsen og forklarer, at det var de ansattes overvejelser, men at bestyrelsen nu må overveje det samme.
- Jeg synes, det er et dilemma. Vi vil helst, at udstillingen er åben og ikke gemt væk bag plexiglas som mange steder sydpå. Det er rigtig vigtigt, at man kan gå tæt på værkerne. Jeg synes, vi skal holde fast i vores åbne stil og så lære børn og voksne, at man altså ikke piller ved værkerne, siger Hanne Marie Knudsen.
Også Gitte Willumsen har sine forbehold, når det kommer til at sætte plexiglas op foran værker.
Hun husker tydeligt skuffelsen, da hun gik på Van Gogh-museum i Holland og fandt malerierne gemt væk bag genskin fra glasset.
- Det bliver jo sværere at se værkerne, hvis der er glas for. Det gør noget for oplevelsen af, hvordan man kan se værket.
Vil have forbudt tasker
Det kan dog godt ende med plexiglas foran nogle kunstværker, og desuden mener Gitte Willumsen, at et andet tiltag skal i brug. Nemlig et forbud mod at medbringe tasker i udstillingen.
Det har ellers hidtil været tilladt, da museet ikke har så meget plads til opbevaring. Det kan de dog blive nødt til fremover, selv om det vil koste udstillingsplads, mener Gitte Willumsen.
- Jeg tænker, at man fremover ikke kan have tasker med på museet. Vi er jo nødt til at kunne passe på vores ting, siger bestyrelsesmedlemmet, som fra nærmeste hold oplevede, hvordan bestyrelsesmødet først blev afbrudt og derefter hurtigt afsluttet, mens en stor redningsaktion gik i gang for at få renset Jorn-maleriet for Ibi-Pippis tilføjelser.
Gennem mange år har Museum Jorn efterhånden arbejdet for at kunne flytte i nye og bedre rammer, og når det sker, vil det også give bedre muligheder for at forhøje sikkerheden, mener Gitte Willumsen, der peger på museets mange kringelkroge som en mulighed for at gemme sig med ugerninger.
Hun håber, at straffen for fredagens bliver hård.
- Så hård, at det kan mærkes, så andre ikke bliver inspireret til at gøre noget lignende. At drive plat på en anerkendt kunstner, fordi man som amatør gerne vil op i en højere liga. Det kommer man ikke på den måde. Man bliver bare kriminel, siger Gitte Willlumsen.