Lyskryds uden lys: Indbyggere frygter for alvorlig ulykke
I snart et år har indbyggerne i Sejs-Svejbæk ventet på at få lys i et trafikeret lyskryds. Men det ser ikke ud til at komme foreløbigt.
Hver morgen sender Peter Hesselberg fra Sejs-Svejbæk sine børn afsted i skole. Men de må cykle en omvej for at undgå et bestemt kryds.
- Der er rigtig mange, som er utrygge ved det her kryds. Der er mange, som frygter, at det er et spørgsmål om tid, før der er en, som bliver ramt, fortæller Peter Hesselberg til TV2 ØSTJYLLAND.
Lyskrydset blev lavet tilbage i efteråret 2019. Men den dag i dag er der stadig intet lyssignal.
- Det er svært for både cyklister, bilister og gående at overskue krydset, som det er nu. Derfor skal der lysregulering til, siger Peter Hesselberg.
Frygter der skal ske en ulykke
På et af hjørnerne i krydset ligger en børnehave og overfor en skole, hvor der går 730 elever. Derfor er der mange cyklister og gående hver dag.
- Jeg frygter, at der sker en ulykke, som vi kommer til at fortryde helt vildt, fordi der ikke er sat lysregulering op, siger skoleleder på Svejs Skole Kristian Mikkelsen.
Skolelederen cykler selv igennem krydset hver dag – og her oplever han ofte farlige situationer, hvor det er lige ved at gå galt.
- Jeg cykler selv igennem krydset hver dag, og det er altså med livet som indsats, når man gør det. Der er for mange, som har for meget at holde øje med. Vi mangler lyset til at hjælpe os til at bestemme, om vi skal holde stille, eller vi måske kan køre frem, siger Kristian Mikkelsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Kommune: - Vi venter på at få grønt lys
Silkeborg Kommune har stået for at lave krydset klar i efteråret 2019 i tæt samarbejde med Banedanmark.
- Vi går og venter på at få grønt lys fra dem. De har desværre magten til at sige, at vi ikke må sætte det op, fortæller ingeniør og projektleder hos Vej og Trafik i Silkeborg Kommune Jens Adamsen.
Lige ved siden af krydset er der en jernbaneoverskæring med bomme.
- Det nye signalanlæg skal kommunikere med et nyt signalanlæg, som Banedanmark skal sætte op ved bomanlægget. Det skulle have været færdigt samtidig med vores projekt sidste år, siger Jens Adamsen.
Hvorfor begyndte I på alt det her, før det var på plads?
- Fordi vi regnede med, det var på plads. Vi var slet ikke gået i gang, før vi havde Banedanmark med herude for at aftale, hvad der skulle ske. Så det var lidt af en bombe, der blev smidt i november sidste år, da man gav os besked på, at vi ikke måtte sætte signalanlægget i drift, fortæller Jens Adamsen til TV2 ØSTJYLLAND.
Læs også
Ifølge Jens Adamsen frygter Banedanmark, at biler kan blive fanget på skinnerne, hvis der er rødt lys, og det ikke fungerer sammen med bommene.
Gang på gang har Banedanmark udskudt, hvornår de kan have det nye bomsignal klar.
- Jeg kunne selv frygte lidt, at et lille overkørselsanlæg i det mørke Jylland, hvor det ikke er DSB, men Arriva, som benytter anlægget, måske ikke er prioriteret lige så højt som et større anlæg tættere på København, siger Jens Adamsen.
Kommune og borgere føler sig magtesløse
Til at begynde med skulle lyskrydset stå helt klar inden jul 2019. Så blev det udskudt til april 2020 og så inden jul 2020. Nu hedder det første kvartal 2021, fortæller Jens Adamsen.
Så I kan intet gøre?
- Jeg kan med jævne mellemrum bede om en status fra Banedanmark om, hvornår de forventer at være færdige. Det er det eneste, jeg kan gøre, siger Jens Adamsen.
Peter Hesselberg og andre indbyggere har selv prøvet at tage fat i både kommunen og Banedanmark for at få svar. De vil have lys i krydset, inden de går en mørk vinter i møde.
- Jeg synes egentlig, vi har forsøgt. Men det føles lidt ligesom at slå i en dyne. Der har været rigtig mange episoder, hvor det har været meget tæt på. Og nu bliver det mørkt om lidt, så vi frygter i hvert fald for det, siger Peter Hesselberg.
Læs også
Banedanmark: - Vi er i dialog
Banedanmark kan ikke svare på, hvorfor det tager så lang tid at opsætte et signalanlæg til bommene, men de skriver følgende i et skriftligt svar:
- Banedanmark har stor forståelse for ønsket om at få taget lyskrydset i brug. Grunden til, at lyskrydset ikke er sluttet til, er, at jernbaneoverkørslen ligger så tæt på krydset, at der vil være stor risiko for, at bilister får afledt opmærksomheden af det grønne lys i lyskrydset og overser jernbaneoverkørslens signaler, hvilket kan medføre ulykker i jernbaneoverkørslen.
- Banedanmark og Silkeborg Kommune er i dialog om krydset og jernbaneoverkørslen og drøfter løbende, hvordan vi samlet set får skabt den bedst mulige trafiksikkerhed i overkørslen og krydset. Det gælder såvel i den aktuelle sag, hvor lyssignalet endnu ikke kan benyttes, som i fremtiden.
Transportordfører: - Tager fat i ministeren
Transportordfører for Venstre og medlem af Folketingets Transportudvalg, Kristian Pihl Lorentzen mener ikke, at det er godt nok af Banedanmark.
- Det er helt uacceptabelt, at man ikke får gjort det projekt færdigt fra Banedanmarks side. Det er desværre ikke første gang, at Banedanmark er skyld i forsinkelser, siger Kristian Pihl Lorentzen (V) til TV2 ØSTJYLLAND.
Han vil nu kontakte transportminister, Benny Engelbrecht (S).
- I den konkrete sag, så vil jeg tale med ministeren om, hvorfor det tager så lang tid at gøre det her færdigt. Så skal Banedanmark forklare ministeren, hvorfor det trækker så lang tid ud, siger Kristian Pihl Lorentzen.
Han har en tiltro til, at det vil sætte skub i tingene og få Banedanmark til at lave deres del færdig, så krydset kan få lys.
- Det her skal vi have gjort færdigt i en fart. Det er simpelthen ikke acceptabelt, at der skal gå så lang tid. Jeg forstår godt, at de lokale borgere, kommunen og skolen er trætte af det her, fortæller Kristian Pihl Lorentzen til TV2 ØSTJYLLAND.