Kæmper om kunderne
Ny metode: Viser kunderne andre tilbud online
Kampen om kunderne i de østjyske butikker er blevet skarpere end nogensinde. Vi køber varer for milliarder på internettet, og det truer med at tage livet af hundredvis af butikker.
I dag er der 2.900 færre butikker at købe ind i end for 6 år siden ifølge Institut for Center-Planlægning af dansk E-handel. Og antallet af handelsbyer vil falde fra 210 til omkring 30 i løbet af de næste 12-13 år.
I Silkeborg bruger en fotohandler nu sin værste fjende som våben i kampen om kunderne. Han viser selv sine kunder, hvor de kan få varen billigere på nettet - og det har øget hans omsætning med 20 procent.
- Mens jeg er ved at lave tilbuddet til kunden, klikker jeg også ind på pricerunner.dk på computeren, og så viser jeg kunden det billigste tilbud online på den ting, de skal bruge. Herefter viser jeg kunden mit tilbud, som så måske enten er samme pris eller 3-400 kroner dyrere, siger Martin Jensen, der er indehaver af Cuck i Silkeborg.
Og selvom varen kan anskaffes billigere online, flygter kunderne ikke ud af hans butik.
Folk betaler gerne for service
- Det koster lidt penge at drive en butik, og det koster lidt at have faguddannet personale, og det vil folk gerne give 3-400 kroner for herinde, når de har fået service og vejledning, inden vi tager dem med hen til computeren, siger Martin Jensen.
Og ved at sammenligne sine egne priser med priserne online har Martin Jensen formået at øge salget i butikken med omkring 20 procent.
Og nu vil Silkeborg Kommune tilbyde byens butikker hjælp til at bruge lignende metoder.
- Hvis vi kunne få en 5-10 butikker til at prøve at eksperimentere med det her, så vil det være rigtig godt for os. Så kan vi samle de erfaringer sammen, og hvis de er positive, hvilket vi tror, de vil være, så vil vi gerne sprede erfaringerne til resten af detailhandlen i Silkeborg Kommune og resten af landet, siger Jeppe Keller, der er specialkonsulent i Silkeborg Kommune.
I Silkebog ser de med stor alvor på den stigende handel på internettet.
- Sagen er jo, at danmarkskortet med hensyn til handelsbyer bliver mindre og mindre og der bliver færre og færre handelsbyer. Selvfølgelig er vi truet, for desto mere omsætning, der flytter over på nethandel, desto mindre udvikling vil der ske i en by, siger Claus Broe, der er handelschef Silkeborg.
I videoen øverst i artiklen kan du se mere om Martin Jensens metode til at få kunderne til at handle i hans butik.