I Ry frygter de ny hurtig jernbane

Der er glæde at spore i Galten, hvor beboerne drømmer om at kunne stå på den kommende jernbanelinje mellem Silkeborg og Aarhus. I Ry er der til gengæld mismod at spore.

En mere direkte jernbanelinje mellem Aarhus og Silkeborg med rejsetid på 25 minutter frem for de nuværende 40 minutter, er som tidligere beskrevet her på siden undervejs, og tirsdag aften afholdt Banedanmark for første gang borgermøde om planerne.

Ikke alle er nemlig lige begejstrede for den direkte linje. Særligt ikke i Ry, som i dag ligger godt på linjen mellem de store byer.

- Rys DNA er, at vi er en stationsby, og det vil betyde, at lidt af vores kultur forsvinder plus at cirka 83 procent pendler ud af Ry, og er det så så attraktivt at flytte til Ry, når der ikke går fast togforbindelse, spørger Karl-Erik Jørgensen, formand for Ry Borgerforening.

- Vi er bange for, at den halvtimesdrift, vi har fra Ry i øjeblikket, bliver til timedrift, siger Karl-Erik Jørgensen, formand for Ry Borgerforening.
- Vi er bange for, at den halvtimesdrift, vi har fra Ry i øjeblikket, bliver til timedrift, siger Karl-Erik Jørgensen, formand for Ry Borgerforening.

- Vi frygter, at hvis der kommer den hurtige linje mellem Silkeborg og Aarhus, så udsulter man økonomien for Arriva i at drive en jernbane mellem Ry og Skanderborg, og vi er bange for, at den halvtimesdrift, vi har fra Ry i øjeblikket, bliver til timedrift, siger Karl-Erik Jørgensen og fortsætter:

- Det vil sige, at man forringer vilkårene for dem, der skal på uddannelse, men også de unge mennesker, der skal ud at more sig om aftenen. Nu har vi trods alt haft station i Ry i 152 år, og det skulle nødig blive forringet eller helt forsvinde, siger formanden for borgerforeningen, der også har en økonomisk bekymring.

- Vi bekymrer os meget for, om priserne på huse bliver forringet, hvis vi ikke har den gode togforbindelse, siger Karl-Erik Jørgensen.

Ruten, som den ser ud i dag og kan komme til at se ud, hvis planerne om en ny jernbane mellem Silkeborg og Aarhus bliver til virkelighed.

I byerne på og omkring den mulige nye jernbanelinje er der til gengæld glæde at spore.

- Jeg synes, det er et fantastisk initiativ, for så kan vi komme ind til byen uden at skulle betale en million i parkeringsafgifter, siger Jeanette Thiesen fra Galten, og lignende toner kommer fra Sandie Thomsen fra Galten.

- Jeg synes da, det er rigtig positivt, for jeg vil kunne lade bilen stå og tage offentlig transport.

Også Allan Leegaard fra Sorring er positiv.

- Jeg tænker, det er en rigtig god idé. Der er mange, der pendler på motorvejen mellem Låsby og Aarhus, så kommer der en jernbane, tænker jeg, der er mange, der vil bruge den.

Jernbaneprojektet er en del af den infrastrukturaftale, som Regeringen i sommeren 2021 indgik med Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.

Forud for borgermødet talte TV2 ØSTJYLLAND med områdechef i Banedanmark Thomas Bruun Jessen. Hør her, hvordan han vil imødekomme de forskellige interesser:

I dag bliver næste skridt taget i arbejdet med en ny jernbane mellem Aarhus og Silkeborg. Nogle glæder sig, mens andre er bekymrede.