I denne landsby trykker to ud af tre for hårdt på speederen

Pernille Hinrichsen frygter, der skal ske en ulykke, før der for alvor bliver gjort noget ved farten i hendes by.

- Skal der lig på bordet, før der sker noget?

Det spørgsmål har Pernille Beuschau Hinrichsen stillet sig selv og kommunen flere gange. Hun bor i Allingskovby nord for Silkeborg, hvor rute 46 går gennem. 

Imellem de to byskilte skifter hastighedsgrænsen på landevejen fra 80 til 50 km/t. Men der er desværre en del bilister, som glemmer at fjerne foden fra speederen.

- Folk kommer blæsende med 80-90-100. Fotovognen har også taget en bilist, der kørte 116, km/t. Så folk kører alt for stærkt herude, siger Pernille Beuschau Hinrichsen til TV2 ØSTJYLLAND.

Hendes fornemmelse holder stik.

I slutningen af sidste år lavede Silkeborg Kommune en trafikmåling på vejen. Den viste, at 69,6 procent af bilisterne overskred hastighedsgrænsen, og 15 procent kørte mere end 62,4 km/t.

- Jeg er simpelthen bange for, der er nogen, som skal miste livet, konstaterer Pernille Beuschau Hinrichsen.

Hun er stærkt utilfreds med, at kommunen og politiet, ifølge hende, ikke har formået at dæmme op for hastighedsoverskridelserne. 

Trafikmåling foretaget i Allingskovby i november 2021.
Trafikmåling foretaget i Allingskovby i november 2021. Foto: Illustration: Silkeborg Kommune.

Samme måling viser, at gennemsnitshastigheden på strækningen ligger på 54, 5 km/t. Men det er et skønmaleri, der dækker over markante overskridelser, mener Pernille Beuschau Hinrichsen.

- Det kan jeg simpelthen ikke få til at passe. Og jeg har skrevet til dem, at de bør komme herud og se det ved selvsyn, siger hun.

Silkeborg Kommune har dog ikke en helt så dyster en konklusion på tallene.

- Der er også nogen, som overholder hastighedsbegrænsningen eller kører under, og de må udgøre en tilpas stor andel, siger ingeniør i Silkeborg Kommune Jane Næsborg.

I slutningen af sidste år lavede Silkeborg Kommune en trafikmåling på vejen. Den viste, at 69,6 procent af bilisterne overskred hastighedsgrænsen. Køretøjerne på billedet kørte dog med den tilladte fart.
I slutningen af sidste år lavede Silkeborg Kommune en trafikmåling på vejen. Den viste, at 69,6 procent af bilisterne overskred hastighedsgrænsen. Køretøjerne på billedet kørte dog med den tilladte fart.

Tiltag hjælper kun kortvarigt

Der har flere gange været fotovogne forbi Allingskovby, og det får farten ned, fortæller Pernille Beuschau Hinrichsen. 

- Det er bare kun den ene dag, at folk kører pænt og ordentligt.

quote Hvis alle overholdt hastighedsgrænserne og kørte efter forholdene, kunne vi redde 44 procent af dem, der i dag dør i trafikken.

Michelle Laviolette, seniorprojektleder, Rådet for Sikker Trafik.

Kommunen har for en måned siden opstillet en "din fart"-måler, som viser bilistens fart, men den har ikke virket, da den kører på solceller. Men når den virker, så har den en effekt, men kun den ene retning, vurderer hun.

- Det mindste, man kan gøre, det er at sætte en op i den anden ende også, siger Pernille Beuschau Hinrichsen.

Fart er den helt store dræber

Biler, som kører for hurtigt, er noget af det, man skal være allermest opmærksom på.

Det mener interesseorganisationen Rådet for Sikker Trafik, der påpeger, at overskridelserne i Allingskovby giver grund til bekymring.

Ifølge seniorprojektleder Michelle Laviolette skyldes fire ud af ti dødsulykker for høj fart.

- Fart er en af de helt store dræbere i trafikken. Hvis alle overholdt hastighedsgrænserne og kørte efter forholdene, kunne vi redde 44 procent af dem der i dag dør i trafikken, siger hun til TV2 ØSTJYLLAND. 

Får henvendelser fra utrygge borgere

Tre knapper at skrue på

Ifølge Michelle Laviolette er der tre ting, man kan gøre for at få nedsat farten. To af dem er afprøvet i Allingskovby. Politiets fartkontrol og en ”Din fart”-måler.

- Fartkontrol får folk til at sætte farten ned. Det kan være svært at forstå for nogle bilister, at de kan dø, men en bøde er konkret, og det har en stor effekt, siger Michelle Laviolette.

- Med ”Din fart”-måler får bilisterne den personlige respons i gerningsøjeblikket, du har brug for, når du kører for stærkt og måske ikke er opmærksom på det, siger hun. 

Hverken fartkontrol eller ”din fart”-målere kan være der for evigt, og derfor er ændringer af vejen en tredje mulighed.

- Det tredje ben er at ændre på vejens indretning, så den syner smallere. Hvis der holder biler parkeret, så vil folk typisk sætte farten ned. Bump vil også have en effekt, men det er dyre tiltag, forklarer hun.

Kommunen: - Farten er blevet sænket

Silkeborg Kommune har lavet flere tiltag i Allingskovby, fortæller ingeniør i Teknik og Miljø Jane Næsborg.

- Der er gjort en hel del, og hastigheden er rykket meget ned i forhold til, hvad det var tidligere, siger hun.

En illustration af hastighedsklasser. Hastigheden i Allingskovby er rød.
En illustration af hastighedsklasser. Hastigheden i Allingskovby er rød. Foto: Illustration: Silkeborg Kommune.

Pernille Beuschau Hinrichsen så gerne, at kommunen lavede helleanlæg, når man kører ind og ud af Allingskovby - ligesom de har i nabobyen Grauballe. Men hvis der skal laves sådan et tiltag, skal politikerne sætte penge af og vedtage det i en ny Trafiksikkerhedsplan. 

- Hvad koster et menneskeliv? Det kan jo ikke passe, at der skal ske en ulykke, før de gør noget ved sagen, siger hun.  

Formand for Silkeborg Kommunes Plan- og Vejudvalg Martin Jakobsen (K) lover, at kommunen vil hjælpe de små byer.

- Kommunen reviderer hvert fjerde år trafiksikkerhedsplanen og beslutter, hvor de næste 40-50 trafiksikkerhedsprojekter bør ske. Her skal de mindre byer med de største udfordringer prioriteres, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

Oplever du problemer med fart, der hvor du bor? Kontakt lokalreporter Sofus Sten Hansen på mail: soha@tv2oj.dk