Historisk flåde skrotter dieselmotoren: Hjejlebådene skal være bæredygtige

Allerede i 2021 vil den første af turbådene på Silkeborgsøerne, Tranen, sejle fra havn uden en lyd. Det vil blive på elmotor med batterier og solceller på taget.

Samme udskiftning vil ske i maskinrummet på 6 af hjejleselskabets andre skibe. Undtaget er dog den historiske hjuldamper Hjejlen, som fortsat vil sejle på kul.

- Hjejlen er et kulturhistorisk monument. Den er et levende museum, så den gør vi ikke noget ved, forklarer Thomas Klostergaard, der er direktør for Hjejleselskabet.


- Men vi kigger på den og ser på, hvordan vi kan forbedre den, så den forurener mindst muligt med den originale dampmaskine.

Tranen bliver den første af Hjejleselskabets både, der kommer til at sejle på el. Den er bygget af skroget af en tysk båd, der lå på Samsø. Båden blev ombygget på Aarhus Stålskibsværft og søsat i Silkeborg i 1947
Tranen bliver den første af Hjejleselskabets både, der kommer til at sejle på el. Den er bygget af skroget af en tysk båd, der lå på Samsø. Båden blev ombygget på Aarhus Stålskibsværft og søsat i Silkeborg i 1947


Stor forskel

Når de øvrige turbåde kommer til at skrotte dieselmotorerne de kommende 4-10 år, så sker det af hensyn til miljøet.

- Vi kan gøre en kæmpestor bæredygtig forskel, forklarer Thomas Klostergaard om den forestående renovering.

Det afhænger af økonomien, hvor lang tid der kommer til at gå, før alle motorer er skiftet ud.

- Hvis vi selv skal finansiere det hele, så kommer hele udskiftningen og renoveringen til at tage 10 år.

Hjejlen har sejlet på Silkeborgsøerne i mere end 150 år. Den er som dengang drevet af damp.
Hjejlen har sejlet på Silkeborgsøerne i mere end 150 år. Den er som dengang drevet af damp.


Respekt for historien

Turbådene på Silkeborg-søerne har en lang historie bag sig. Den ældste af bådene – Hjejlen - er 159 år gammel og verdens ældste kuldrevne hjuldamper. Flådens øvrige 8 både er for de flestes vedkommende også ældre damer med mere end 100 år på bagen.


Derfor er det vigtigt, at renoveringen af bådene sker så skånsomt som muligt.

- Hele humlen er, at vi vil renovere fuldstændig med respekt for historien. Det er alene det, som ligger i motorrummet, der skal omstilles. Ikke andet, siger Thomas Klostergaard.

Størstedelen af bådene er født som dampmaskiner med fremdrift og i 1960´erne omstillet til diesel. Nu bliver bådene eldrevne.

Viby Gymnasium

Sogn i Aarhus lukker ned efter høje smittetal

Øl

Hjemme-ølbrygning er blevet en populær hobby under Corona: - Det er fuldstændig eksploderet

Samsøfærgen

Ups! Færge påsejler spritny hurtigfærge

IMG_1327

Skoleleder efter lokal nedlukning: - Det er synd for børnene

Street food randers

Østjyske street food-markeder åbner ikke

20210128-112855-A-1920x1280we

Test dig selv: Kan du klare journalisternes optagelsesprøve?

Dagens mest læste