Flere udsatte børn går glip af støtte

Stadig flere udsatte børn går ikke i fritidstilbud, når skoledagen slutter

01:52

Når skoledagen slutter, går et stigende antal socialt udsatte børn hjem i stedet for at gå videre til et fritidstilbud.

Det viser en analyse, som Rambøll har foretaget for pædagogernes fagforening (BUPL). Og her er man meget bekymret for udviklingen, for det er netop de mest udsatte børn, der har størst behov for at komme på fritidshjem eller i SFO.

- De børn, der muligvis har mest behov for institutionerne, er dem, der i øget grad ikke bruger dem, siger Lars Møller, faglig sekretær, BUPL, Aarhus.

Læs også Udsatte børn mangler hjælp

Et af de dagtilbud for børn, der mærker tendensen er Inklusionscentret ved Langsøskolen i Silkeborg.

- Vi har oplevet, at da skolereformen trådte i kraft, var der et markant fald i de børn, der var tilmeldt, siger Birgitte Davidsen, pædagogisk leder, Inklusionscenter, Langsøskolen i Silkeborg.

Siden skolereformen trådte i kraft ved skoleårets begyndelse i 2014, har eleverne haft længere skoledage. Det har betydning for børns liv efter skolegangen. På landsplan trasker 4.659 udsatte børn forbi fritidstilbuddet efter skole og går direkte hjem.

- Det er særlig bekymrende med udsatte børn, siger Birgitte Davidsen.

For en af fritidstilbuddenes opgaver er netop at omfavne udsatte børn. Ifølge lederen er det problematisk, fordi børns sociale færdigheder stagnerer, hvis de ikke har kontakt med andre børn og voksne uden for skoleregi.

- De går glip af det, som fritidsinstitutionerne kan bidrage med, som er noget andet end det, der foregår i undervisningen, og som er et nødvendigt supplement for at få det bedst mulige børne- og ungeliv, siger Lars Møller.

Læs også Udsatte børn skal måles

Regeringens egen målsætning med indførelsen af skolereformen var netop at bedre trivsel for både fagligt og socialt.

- Og at det så er de børn, vi gerne vil kompensere, der vælger fritidsinstitutionerne fra, det er dybt bekymrende. For det er netop i samspil mellem undervisning og fritidsinstitutionerne, at vi kan løfte de her børn, siger Lars Møller. 

Hvis ikke tendensen ændres markant for de udsatte børn, ligger konsekvensen ifølge BUPL lige for.

- De går glip af den støtte, de kunne have fået i deres opvækst, siger Lars Møller.

Øverst i artiklen kan du se hele tv-indslaget om udsatte børn, der i stigende grad ikke går i fritidstilbud.

 

Om analysen

Fritidstilbud:
Bruges som samlebetegnelse for: fritidshjem, aldersintegreret institution, SFO, fritids-/ungdomsklub, socialpædagogisk fritidstilbud.

Udsatte børn (indikatorer):
Familier som modtager sociale ydelser og/eller har børn med anbringelse uden for hjemmet.
Forældre med svag tilknytning til arbejdsmarkedet
Forældre som modtager overførselsindkomster
Forældre uden uddannelse
Forældre med sundhedsmæssige vanskeligheder
Enlige forældre
Forældre med ikke-vestlig baggrund
Forældre med bopæl i særligt udsatte områder