Falske p-afgifter i omløb: Skal lære folk om spritkørsel
I løbet af december får flere bilister i Silkeborg falske p-afgifter i forruden, som en del af en kampagne mod spritkørsel
I disse dage bliver der sat mange p-afgifter i foruden på bilerne i Silkeborg.
Men hvis man åbner dem og kigger i dem, kan man dog ånde lettet op. Det er nemlig ikke rigtige p-afgifter - de ligner blot. I stedet er det en brochure, som skal oplyse borgerne i byen om spritkørsel.
Ideen kommer fra tre 2.g studerende fra Teknisk Gymnasium i Silkeborg.
- Vi vil gerne have folk til at læse brochuren og ikke bare smide den væk, som man normalt gør, når man får den på torvet. Når man får den som p-afgift, så kigger man rent faktisk på den, fordi man bliver lidt skræmt, og så kan man blive mere oplyst, forklarer Julie Bagger Andersen, der er en af de tre bag ideen, til TV2 ØSTJYLLAND.
For mange uheld med spritkørsel
Ved at læse brochuren kan silkeborgenserne nemlig blandt andet blive klogere på, hvordan man udregner promiller, og hvor længe de bliver i blodet. Og det er nødvendigt i kommunen.
Ifølge Silkeborg Kommune skyldes alt for mange ulykker i trafikken nemlig alkohol. Tallet i Silkeborg Kommune er højere end i resten af landet, og samtidig er det stigendende, oplyser de.
Læs også
- Vi håber, at de selv vil reflektere over ikke at køre spritkørsel, for det kan også være dagen efter en fest, at man måske ikke har promillen ude af kroppen endnu, siger Gitte Merstrand, der arbejder hos Vej og Trafik i Silkeborg Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.
Håber kampagnen vender udviklingen
I stedet for at få en sur regning i forruden bliver bilisterne derfor oplyst om spritkørsel. Der er dog delte meninger om kampagnen, som også er et samarbejde med politiet.
- Jeg synes selvfølgelig, det er forfærdeligt, når folk kører spritkørsel, men måske skulle man advare på andre måder end at sætte sådan et skilt i vinduet, lyder det fra Kirsten Saerens, der bor i Silkeborg, til TV2 ØSTJYLLAND.
- Det er et vigtigt emne at tage op, og hvis man kan ligge en advarsel i ruden, så synes jeg, det er en fin måde at give folk et chok på, siger Camilla Padkjær Nielsen fra Silkeborg.
Gitte Merstrand håber dog alligevel, at kampagnen kommer til at vende udviklingen i Silkeborg.
- Vi har en udfordring, som har været markant i 2017, men den udvikling håber vi at kunne vende med kampagnen, siger hun.