Cyklister valfarter til populær bakke: Kaj frygter ulykker

Der er mange motionscyklister, som benytter en stigning med fire sving. Kaj Sørensen er bange for at bakke ud i en.

I den lille ”bjergby” Laven ved Silkeborg ligger Slangebakken. Den bliver flittigt brugt af motionscyklister, da bakken nogle steder stiger med næsten 10 procent. 

Men når de kører nedad, så har flere alt for meget fart på, mener Kaj Sørensen.

- Jeg er bange for at ramme dem, når vi kører ud herfra. Hvis det er en bil, kan man rette bulen ud igen, en cyklist er træls at feje op, siger Kaj Sørensen.

Han bor lige på hjørnet til et af de skarpe sving, og han frygter, han en dag vil være skyld i en ulykke, hvis han bakker ud, og en cyklist drøner ind i ham.

- Hvis jeg kører ud, og der kommer en cyklist, så er det mig, der får skylden. Det er jeg træt af, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: Kaj Sørensen er bange for, at han en dag vil bakke ud i en cyklist, som kører ned af bakken.

Flere andre beboere på Slangebakken er bekymret – og har været det længe. De seneste par år har de oplevet, at mængden af cyklister er steget betydeligt.

- Den er meget, meget populær. Det er da også i orden, de træner, – men man skal altså tænke over, når man kører nedad, siger Kaj Sørensen.

Nu kommer der skilte op

Ifølge Silkeborg Kommune så har de ikke registreret ulykker med cyklister på Slangebakken, hvor politiet har været involveret, siden 2011. Generelt kører bilerne på vejen heller ikke for hurtigt, viser deres målinger.

Er det et problem, at cyklister kører for hurtigt her?

- Det er det jo, når man skal ud fra en indkørsel. Hvis du kommer ud fra din indkørsel, og du kan ikke nå at se en cyklist, der kører med 70 kilometer i timen her nedad. Så er der ikke noget at sige til, man er bange for, at man bakker ud foran, siger anlægsingeniør for Vej og Trafik i Silkeborg Kommune Jane Næsborg.

Silkeborg Kommune vil gerne opfordre cyklisterne til at køre op ad Slangebakken i stedet for nedad. Derfor har de sat skilte op, som viser stigningsprocenter og længde.
Silkeborg Kommune vil gerne opfordre cyklisterne til at køre op ad Slangebakken i stedet for nedad. Derfor har de sat skilte op, som viser stigningsprocenter og længde.

Nu vil Silkeborg Kommune sætte skilte op, hvor man anbefaler cyklister og bilister at sætte hastigheden ned til 30 km/t i stedet for de 50, som der i dag er i byzonen.

- Man bør køre efter forholdene, og hvis alle kører efter forholdene, og viser hensyn til hinanden og deler vejen, så er der ikke noget problem, siger Jane Næsborg til TV2 ØSTJYLLAND.

quote Hastigheden skal ned. Hvis de bliver mødt med et 30 km-skilt, så bør de også overholde det.

Kaj Sørensen, Laven.

Kaj Sørensen håber, at de nye skilte vil få cyklisterne til at sætte farten ned. Det er heller ikke fordi, han har noget imod cyklisterne – kun når de kører for hurtigt nedad Slangebakken. 

- Hastigheden skal ned. Hvis de bliver mødt med et 30 km-skilt, så bør de også overholde det, siger Kaj Sørensen.

Råd til bilister og cyklister:

quote De fleste cykelmotionister er mænd i plus 50-årsalderen, og de sætter ofte deres egne regler.

Allan Johansen, tidligere professionel cykelrytter.

- De sætter ofte deres egne regler

Den tidligere professionelle cykelrytter Allan Johansen kender godt Slangebakken, som også er blevet benyttet i flere cykelløb. 

Han tror ikke, at et skilt med anbefalet 30 km/t vil nytte noget for alle cykelmotionisterne.

- Nej, det tror jeg desværre ikke. De fleste cykelmotionister er mænd i plus 50-årsalderen, og de sætter ofte deres egne regler. Men det er noget, vi italesætter imellem os motionister, at vi skal tage hensyn til hinanden. Men det kan godt blive en udfordring at få cyklisterne til at holde farten nede, siger Allan Johansen til TV2 ØSTJYLLAND. 

Allan Johansen er tidligere professionel cykelrytter. I år 2000 gennemførte han Tour de France og i 2006 blev han Danmarksmester i landevejscykling.
Allan Johansen er tidligere professionel cykelrytter. I år 2000 gennemførte han Tour de France og i 2006 blev han Danmarksmester i landevejscykling.

I dag arrangerer Allan Johansen motionscykelløb, og han mærker også, at de er blevet flere tohjulede på vejene.

- Mængden af nye uerfarne cykelister er steget voldsomt. Problemet er mange gange, at det de har set omkring cykling, det ser de i fjernsynet, når de ser Tour de France, og der må man bruge hele vejen og det gør jo også, at de der regler i forhold til, hvordan man skal gebærde sig i trafikken, de bliver lidt udvandet, siger Allan Johansen.

Ulykker med cyklister:

Han påpeger, at selvom det nogle gange kan se ud som om, cyklisten har for meget fart på, så kan de hurtigt bremse ned.

- Mange cyklister kører i dag med skivebremser, så vi har rigtig gode bremser på vores cykler, og vi kan hurtigt manøvrere, hvis der kommer en bil, siger Allan Johansen, som har et par råd til beboerne.

- Kør roligt ud, så skal cyklisterne nok nå at bremse eller køre udenom, siger han.

Mest læste

Mere fra Silkeborg

Soundbox Soundboks Anlæg højtaler Musik Botanisk Have Støj

Regler for soundbokse skærpes: Nu skal der være ro alle dage klokken 20.00

Skærmbillede 2021-06-17 kl. 20.06.13

play Mindeværdig kamp: Danmark taber i Eriksen-hyldest

Hest Molslaboratoriet MolsLab

Nu taler politiet: Derfor rejses der sag mod Molslaboratoriet

20200325-134454-2-1920x1279we

Rejserestriktionerne lempes markant - danskerne kan tage på sommerferie i hele EU

jonas sloth fjernvarme laurbjerg

Familie spildte 60.000 kr. på den billigste løsning: Nu stiger priserne

20200714-125601-L-1920x1280we

Paddleboardere reddet i land på Djursland