Rederi vinder udbud - nu skal der ny færge til Samsø
Transportministeriet har afgjort, hvem der kommer til at stå for færgedriften til Samsø.
Molslinjen beholder driften på færgeruten Samsølinjen - men der kommer alligevel ændringer.
Sådan lyder det, efter Transportministeriet torsdag har bekræftet, at man har modtaget tilbuddet om færgebetjeningen af ruten Ballen-Kalundborg.
I samme omgang har rederiet også vundet udbuddet om besejling af Bøjden-Fynshav.
Læs også
I tilbuddet har Molslinjen forpligtet sig til at elektrificere begge ruter med helt nye el-færger. Dermed kommer passagererne fra september 2024 til at sejle på grøn energi.
- Regeringen arbejder på alle fronter målrettet med at reducere vores CO2-udslip. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi har fået to tilbud, der begge vil levere nybyggede el-færger. Jeg tror på, at vi med disse nye færger kan sætte nye standarder og retninger for den fremtidige færgetransport, siger transportminister Trine Bramsen (S) i en pressemeddelelse.
Grønnere eller større - det var spørgsmålet
Der var deadline for udbuddet den 15. august, og her kunne ministeriet fortælle, at man havde modtaget to tilbud.
Det ene fra Molslinjen A/S, der har drevet færgefarten på ruten siden 2018 og gerne vil fortsætte med det - dog på en grønnere måde.
Læs også
Som konkurrent havde Molslinjen Samsø Kommune. Kommunen står allerede bag selskabet Samsø Rederi, der har ruterne til og fra Jylland, og derfor ville ruten til Sjælland være en naturlig tilføjelse, mente kommunalbestyrelsen. Her fokuserede man på at øge kapaciteten.
Kommunens tilbud var dog et alternativt et af slagsen, der ikke imødekommer de kriterier, der opstilles i udbudsmaterialet.
Kontrakt på 600 millioner
I udbuddet fremgik det også, at der i høj grad bliver skelet til CO2-udledningen og i mindre grad til kapacitet.
Med udbuddet følger en tiårig kontrakt, der har en værdi på omkring 600 millioner kroner. Derudover fremgår der i det offentligt tilgængelige udbudsmateriale, at alternative tilbud ikke vil blive taget i betragtning.
Taberen af udbuddet vil have mulighed for at klage over beslutningen, og skulle det være tilfældet, vil klagen skulle håndteres før kontrakten mellem det udvalgte udbud og staten indgås.