Mulige ruter for Kattegatforbindelse chokerer: - Det værst tænkelige scenarie

Et notat afslører, at der højst sandsynligt blot arbejdes med to mulige linjeføringer for en Kattegatforbindelse. Begge går over det sydlige Samsø og i land nord for Hou.

Hvis der skal bygges en Kattegatforbindelse, så kommer den højst sandsynligt til at gå over Samsø og i land nord for Hou - med både motorvej og jernbane.

quote Begge linjeføringer vil ødelægge Samsø på en fuldstændig skrækkelig måde.

Ulla Holm (SF)

Det fremgår af et notat, som TV2 ØSTJYLLAND har fået aktindsigt i, over de foreløbige resultater fra forundersøgelsen af en fast forbindelse over Kattegat.

- Det var jo det værste scenarie, jeg kunne forestille mig, siger Marcel Meijer (S), borgmester i Samsø Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.

- Vi har sagt, at hvis det endelig skal være, så lad linjeføringen gå så sydligt som overhovedet muligt. Og det vælger man i det her notat at se fuldstændigt bort fra, hvor man lader linjeføringen gå tværs over øen, så den splitter vores ø fuldstændigt.

I notatet fremgår det, at de pt. mest oplagte løsninger at arbejde videre med begge går over det sydlige Samsø og i land ved byen Dyngby lidt nord for Hou.

- Begge linjeføringer vil ødelægge Samsø på en fuldstændig skrækkelig måde. Det vil dele øen op i to, siger byrådsmedlem og formand for foreningen Stop Motorvej over Samsø, Ulla Holm (SF), til TV2 ØSTJYLLAND.

Af notatet fremgår det, at vurderingen af løsningerne er sket ud fra en samlet prioritering i forhold til antal brugere, rejsetidsgevinster, forsyningssikkerhed, økonomi, miljø & natur, anlægsteknik og togbetjeningsmuligheder.

De to linjeføringer, som er vurderet som de mest oplagte løsninger at arbejde videre med.
De to linjeføringer, som er vurderet som de mest oplagte løsninger at arbejde videre med. Foto: Trafikstyrelsen

Ødelægger øen for altid

Det er et foreløbigt notat, og det endelige notat ventes først i løbet af de kommende uger. I mellemtiden har borgmesteren på Samsø en appel til sine partifæller.

- Jeg vil virkelig appelere til, at det her bliver en bred diskussion i befolkningen, og at vi på Samsø får lov til at blive hørt. Folk er virkelig optaget af det her, og hvis vi bare bliver kørt midt over, så vil folk føle et kæmpe demokratisk underskud, og det må ikke ske, siger han.

Ifølge Ulla Holm vil en kattegatforbindelse over det sydlige Samsø ødelægge øen for altid.

- Det er skrækkeligt, at de ikke kigger på en mulighed, der går udenom samsø. At ødelægge en ø på denne her måde for altid er forfærdeligt, og jeg får virkelig ondt i maven, siger hun.

- Det kommer til at give luftforurening, støj og ødelægge vores natur.

Ulla Holm og Marcel Meijer er begge meget bekymrede for øens fremtid.
Ulla Holm og Marcel Meijer er begge meget bekymrede for øens fremtid.

Tidligst færdig i 2038

Selvom Kattegatforbindelsen først tidligst vil stå klar i 2038, så mener Marcel Meijer, at skaden sker, så snart man træffer en endelig beslutning om en linjeføring over Samsø.

- Forbindelsen kan åbne op for pendling, men det er jo først om 20 år. Hvad skal der så ske i mellemtiden? Der stopper den udvikling, vi har, og det går fuldstændig den forkerte vej, siger han.

- Om 20 år kan det være, at der kommer et marked for nogle pendlere. Men det er jo nogle helt andre mennesker, end dem, der bor på øen nu. De værdier, de nuværende beboere har, kommer til at forsvinde, og det er dem, jeg står og forsvarer nu.