Patientkontoret massivt presset: Skal man selv have lov til at ringe til privathospitaler?

Der er massivt pres på patientkontoret i Region Midtjylland, men hvordan problemet skal løses, er der stor politisk uenighed om i regionsrådet.

En del borgere oplever lige nu, at de slet ikke kan komme igennem til Region Midtjyllands patientkontor. Man skal gennem patientkontoret, hvis man er på venteliste til en behandling og gerne vil udnytte sin ret til i stedet at blive behandlet i det private system.

- Lige nu er der et rigtig stort pres på vores patientkontor, og det er jo, fordi vores sundhedsvæsen generelt er presset, siger Anders Kühnau (S), regionsrådsformand i Region Midtjylland, til TV2 ØSTJYLLAND.

Men hvordan regionen skal komme det store pres på patientkontoret til livs, er der blandede meninger om i regionsrådet.

I Region Syddanmark - hvor der også er travlt - kan patienterne selv booke tid på privathospitalerne. Det skal også være muligt i Region Midtjylland, mener Anders G. Christensen, der er spidskandidat for Venstre til regionsrådet.

- Hvis de kan gøre det i Region Syddanmark, så kan vi også gøre det i Region Midtjylland. Vi står i en ekstraordinær situation, og derfor er vi nødt til at se på, hvordan vi kan få bragt alle aktører på sundhedsområdet i spil, så vi kan få behandlet patienterne. Det handler om patienterne, det handler ikke om systemet, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.

VIDEO: På Region Midtjyllands patientkontor hober henvendelserne sig op, og en del borgere oplever ikke at kunne komme igennem. Men de største partier i regionen er ikke enige om løsningen.


Vil kun hjælpe ganske få

Men forslaget om at lade patienter kontakte privathospitaler direkte er regionsrådsformanden imod.

- Vi er lovgivningsmæssigt forpligtet til at give patienter rådgivning og vejledning, så vi er sikre på, at de kommer det rigtige sted hen første gang. Det vil kun hjælpe ganske, ganske få patienter at kunne ringe direkte til privathospitalerne, og vi risikerer simpelthen, at de kommer det forkerte sted hen, siger Anders Kühnau.

Man har hørt eksempler på patienter, hvor de har modtaget breve fra patientkontoret, hvor der står, at de om tre år skal til en undersøgelse, og folk, der ringer til patientkontoret og ikke kan komme i kontakt med dem. Man står med et akut problem her, så hvordan vil I så løse det?

Den slags breve er simpelthen en fejl. Vi har mange gange sagt, at vi ikke skal sende breve til patienter om, at de kan få behandling om flere år, så skal vi selvfølgelig tage os af de patienter, siger Anders Kühnau.

- Jeg er netop kommet med nogle andre forslag til, hvordan vi skal løse problemet med, at sundhedsvæsenet er presset, for det er egentlig der, vi skal tage fat. Det andet er symptombehandling og hjælper ikke på den grundlæggende udfordring, som er at vores sundhedsvæsen er presset – det er der, vi skal tage fat.

Anders Kühnau hentyder her blandt andet til sit forslag om at sikre sygeplejersker og andet relevant personale ordentlige aflønninger for at yde den ekstra indsats, der ifølge ham er nødvendig for at sundhedsvæsenet kan komme ud af den historiske krise, det står i.