Randers Statsskole er bundprop: Vil fjerne fokus på karakterer
Randers Statsskolen er bundprop i en gymnasieundersøgelse. Et middel til at blive bedre til løfte eleverne, skal være at fjerne fokus på tal
Randers Statsskole er den østjyske bundprop i Dansk Erhvervs undersøgelse af danske gymnasieskoler. Skolen har en såkaldt negativ løfteevne. Det betyder, at eleverne får dårligere karakterer end der forventes af dem.
Undersøgelsen sammenholder socioøkonomiske data med folkeskolekarakterer. På den baggrund udregner Dansk Erhverv en forventet karakter, og sammenholder med de faktiske karakterer.
- Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt. Jeg kan sige ironisk, at jeg kan prale af, det er tredje år i træk, at vi har en negativ løfteevne. Det er ikke noget, vi er særlig stolte af. Det er noget af det, vi gerne vil lave om på.
SE OGSÅ: Se hvordan det lokale gymnasium klarer sig
I gennemsnit præsterer eleverne på Randers Statsskole 0,37 point lavere karakter, end det er forventet af dem. Men fremover skal der være mindre fokus på karakterer hos de nyeste elever på Randers Statsskole.
- Nogle af de indsatser, vi har sat i værk, det er at alle vores nye 1. g klasser, der starter her til august, de kører karakterfri. Helt frem til marts måned næste år, der får vores 1. g elever ingen karakterer. Heller ikke i det daglige, hverken mundtligt eller skriftligt, siger Lone Andersen, rektor på Randers Statsskole.
Men hvordan skal det hjælpe dem til at få en højere karakter?
- Det er netop for at fjerne det her tal fokus, der er. Når man typisk starter i gymnasiet, så er der mange elever, der har opfattelsen af, at man går lidt ned i karakter. Så vi vil gøre mere ud af at lave formativ evaluering, det vil sige feedback til eleverne i det daglige. Som så på sigt skal få eleverne til at klare sig på længere sigt, når de endelig skal have en karakter og i sidste ende til eksamen, siger Lone Andersen.
SE OGSÅ: Liste: Langkær er Østjyllands bedste gymnasium
De vil på Randers Statsskole også indføre understøttende undervisning, således er der i nogle timer er to lærere til stede i undervisningen. Sådan gør man det også på Langkær Gymnasium, der scorer højt i Dansk Erhvervs undersøgelse. De løfter eleverne således deres karakterer i gennemsnit bliver 0,37 højere end forventet.
- Det er selvfølgelig både ved klasser og ved elever der har det svært. Men samtidigt så giver vi også vores dygtige elever nogle tilbud inden for talentarbejde i forhold til forskellige faglige områder, så de kan blive endnu dygtigere, siger Lone Andersen, der også peger på, at man vil fjerne fokus fra skriftligt hjemmearbejde, og flytte det over i skoletiden sammen med læreren.