Pendlere står sammen: Vil redde populær busrute

Byrådskandidat for Beboerlisten i Randers har startet en underskriftsindsamling i protest mod, at en populær busrute mellem Randers og Aarhus skal nedlægges fra 8. august.

Det lader til, at der er rigtig mange, som er imod nedlæggelsen af pendlerrute 918X, der via motorvejen kører mellem Randers og Aarhus. Midttrafik vil fjerne ruten som en del af en større spareøvelse.

Fredag startede byrådskandidat for Beboerlisten i Randers, Rasmus Bøgh Vinther, en underskriftindsamling mod nedlæggelsen af ruten. Tirsdag morgen har 370 skrevet under på, at de synes, det er en forkert prioritering. 

- Jeg synes, det er et meget pænt tal. Bare i løbet af de seneste 24 timer har vi fået over 100 underskrifter, og det bliver ved med at vokse, siger Rasmus Bøgh Vinther til TV2 ØSTJYLLAND. 

Rasmus Bøgh Vinther er 20 år og kandidat for Beboerlisten i Randers Kommune. Han har læst statskunstskab på Aarhus Universitet og har søgt ind igen til sommer. Derfor vil ham også selv blive berørt af nedlæggelsen af rute 918X.
Rasmus Bøgh Vinther er 20 år og kandidat for Beboerlisten i Randers Kommune. Han har læst statskunstskab på Aarhus Universitet og har søgt ind igen til sommer. Derfor vil ham også selv blive berørt af nedlæggelsen af rute 918X.

- Det bliver for bøvlet

Mange af underskrifterne er kommet ind elektronisk, mens andre er blevet indhentet på busterminalen i Randers. Fælles for underskriverne er, at de ønsker at gøre opmærksom på problemerne, som nedlæggelsen af ruten vil give. 

Nogle af kommentarerne fra underskriftsindsamlingen lyder således:

- Hurtige og hyppige forbindelser mellem Randers og Århus burde være en indlysende nøgleprioritet for et regionalt trafikselskab.

- Jeg har pendlet med 918X i 14 år (bortset fra corona-tiden). Men det stopper nu, hvis 918X indstilles. Det bliver for bøvlet. Så tager jeg bilen, selvom det strider mod min grønne tankegang.

- Jeg arbejder som pædagog i Risskov og er afhængig af de busser i forhold til mødetider osv. Det er den nemmeste vej at komme til Aarhus på, og rigtig mange benytter den dagligt, så hvis ikke 118-bussen skal blive overfyldt, og folk ikke kan komme på job og kan blive fyret, så skal den ikke nedlægges - for det andet kommer til at ske. Der må gerne lige bruges bare lidt sund fornuft.

Skal sendes til politikere

Rasmus Bøgh Vinther fortæller at meningen med underskriftindsamlingen er, at råbe politikerne og de ansvarlige på området op.

- Det kan ikke være rigtigt, at vi ikke kan have en direkte forbindelse mellem så store byer i Danmark, når der heller ikke er længere imellem dem, siger han. 

Derfor er planen at sende underskriftindsamlingen ind til både politikere, Midttrafik og Region Midtjylland, inden næste byrådsmøde. 

-  Vi ønsker, det bliver ved med at være, som det er nu, i stedet for at de fjerner bussen, siger han.  

VIDEO: Sidste sommer kunne TV2 ØSTJYLLAND fortælle, at ændringer i køreplanen også fik betydning for et par, der valgte at flytte ind til Randers fra landsbyen Udbyhøj.

Vil fortsat være en rute mellem Randers og Aarhus 

For en uge siden lød beskeden fra Midttrafik, at årsagen til nedlæggelsen er økonomisk begrundet, og at årsagen til at netop denne rute skal nedlægges er, at der flere gange dagligt er sammenfald mellem bus 118 og bus 918X.

- Og ja, så er det også, fordi regionen skal spare penge, at vi indfører de her ændringer. Men selvom der vil være færre afgange fremover, så har vi forsøgt at bevare god betjening mellem Randers og Aarhus, sagde planchef hos Midttrafik Henrik Juul Vestergaard til TV2 ØSTJYLLAND den 1. juni.

Sådan vil ændringerne af busstrukturen være. De store forskelle fra i dag til efter 8. august er, at busrute 918X og busrute 117 nedlægges.
Sådan vil ændringerne af busstrukturen være. De store forskelle fra i dag til efter 8. august er, at busrute 918X og busrute 117 nedlægges. Foto: Midttrafik

Det betyder, at der fortsat bliver indsat enkelte gennemgående hurtigafgange på rute 118, der også kører mellem Randers og Aarhus. Den skal dog på andre afgange køre over Hadbjerg og Hadsten, og der vil med stor sandsynlighed ofte være forlænget rejsetid for pendlerne.

Rasmus Bøgh Vinther mener derfor stadig, det er en forkert prioritering. 

Det giver længere transporttid, men hvis man gør det, så kan regionen spare penge. Giver det ikke god nok mening så? 

- Alt handler jo om kroner og øre, men jeg synes, det er meget ærgerligt, at nedlægge den her bus, fordi den er så vigtig for mange. Og det hænger jo også sammen med andre ting. Jo bedre infrastrukturmuligheder, jo bedre muligheder for uddannelse har vi også. Det skal ikke kun være dem i storbyerne, som skal kunne tage en universitetsuddannelse. Det taber man jo også penge på. 

- Det vil gøre det sværere at tage en universitetsuddannelse, hvis man bor i Randers Kommune med den her nedlæggelse, siger han. 

Fakta om bussammenlægningerne