Patienter skal selv booke tid
Hospital oplever langt færre udeblivelser
Problemet med patienter, der udebliver fra behandling på sygehuset, kan måske løses på en ganske simpel måde.
På Regionshospitalet i Randers har man gode erfaringer med at lade patienterne selv booke deres tid, og det sparer derved personalet for både tid og penge.
I en forsøgsperiode har hospitalet derfor ladet det være op til patienterne, hvornår de skulle til undersøgelse eller have foretaget en operation. Det har bragt antallet af udeblivelser ned til nærmest lig nul.
Nu vil Regionshospitalet i Randers gøre ordningen permanent, så alle patienter fra den 1. februar selv skal ringe til hospitalet og lave en aftale.
Julie Jonsen Holst er i øjeblikket indlagt på børneafdelingen med sin femårige søn Noah, som lider af astma. Hun kan godt se en fordel i, at det nu er op til patienterne at booke tid:
- Så kan man jo planlægge efter, at man ikke skal tage fri eller bytte vagter. Det vil være super, siger Julie Jonsen Holst til TV 2 | ØSTJYLLAND.
På nogle af afdelingerne i Randers bliver omkring 10 procent af alle undersøgelser og operationer aflyst, fordi folk overser eller glemmer deres tid.
Det viser den seneste opgørelse fra Region Midtjylland.
Du kan høre, hvad hospitalets personale mener om den nye ordning, i tv-indslaget øverst på siden.