Minister lytter, men er skeptisk
Bombardier: IC-3 kan køre 20 år mere
Danmarks eneste togfabrik, Bombardier i Randers, får nu mulighed for at fremlægge sit forslag til ombygning af de nuværende IC-3 tog for et milliardbeløb for transportminister Henrik Dam Kristensen, men på forhånd er ministeren meget skeptisk overfor projektet
- Jeg kaster mig ikke ud i nye eventyr. Det er bestemt en interessant idé, og jeg glæder mig til at høre mere. Men der er altså mange problemer forbundet med at kaste sig ud i sådan et projekt - både tekniske og økonomiske, siger Henrik Dam Kristensen til Ingeniøren.
Randers-virksomheden har foreslået den store ombygning og modernisering af det nuværende materiel som en mulig løsning på problemerne med de udskældte IC 4, der fortsat er parkeret på Aarhus Banegård efter et månedlangt kørselsforbud forårsaget af alvorlige bremseproblemer
Forslaget går ud på at indsætte en vogn mere i hvert togsæt, så det får næsten samme kapacitet som IC 4 samt modernisere teknik og interiør, så de kan køre 20 år mere.
Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, betragter forslaget som helt indlysende, da det kan gøre de problematiske IC4-tog overflødige i landsdelstrafikken.
- Det er bestemt en interessant idé, og jeg glæder mig til at høre mere. Men der er altså mange problemer forbundet med at kaste sig ud i sådan et projekt - både tekniske og økonomiske, siger Henrik Dam Kristensen til Ingeniøren.
Ifølge en tidligere rapport fra Transportministeriet vil den indbyggede mellemvogn øge accellerationstiden til henholdsvis 160 og 180 km/h for et IC3-tog med henholdsvis 5-10 og 10-15 sekunder, svarende til 2-4 minutters ekstra rejsetid mellem København og Aarhus, skriver Ingeniøren.