IC3-renovering kan give jobs
Bombardier tilbyder nu DSB 46 brugte IC3 tog
Danmarks eneste togproducent, det franske firma Bombardier med togfabrik i Randers, står nu klar med yderligere 46 israelske IC3-togsæt, som sammen med 96 danske IC3 togsæt kan renoveres, så de kan køre 20 år mere.
Tilbuddet kan overflødiggøre de kritiserede IC4 togsæt, som fortsat står parkeret med et kørselsforbud på banearealet i Aarhus.
Trafikministeren overvejer i forvejen et tilbud fra Bombardier på ombygning af de danske IC3-toge, som formentlig vil få stor positiv betydning for beskæftigelsen i Randers, og med de 46 israelske togsæt, der kræver omfattende ombygning, bliver det endnu mere interessant for byen.
På fredag mødes præsidenten for det verdensomspændende togfirma Bombardier Transportation André Navarri med transportministeren, og med i tasken har han ifølge "Ingeniøren" tilbuddet på de 46 nedslidte togsæt. De kræver omfattende renovering, der i givet fald formentlig skal udføres i Randers, hvor togene oprindelig er bygget.
Ifølge Ingeniøren skal der foretages følgende:
- Toiletterne skal ombygges til dansk standard.
- Traktionsanlæg skal have nye motorer.
- Nye stole og inddragelse af eksisterende ståpladsområder.
- Der skal installeres oliefyr til forvarmning.
- Eksisterende aircondition-anlæg vil være overdimensionerede til danske forhold.
Transportministeren har tidligere overfor "Ingeniøren" udtrykt skepsis overfor tilbuddet:
- Jeg kaster mig ikke ud i nye eventyr. Det er bestemt en interessant idé, og jeg glæder mig til at høre mere. Men der er altså mange problemer forbundet med at kaste sig ud i sådan et projekt - både tekniske og økonomiske, sagde ministeren.