Hammeren faldt: Effekter fra gammel togfabrik har fået nye ejere
Produktionen på togfabrikken i Randers er for længst indstillet, men udstyret duer stadig. Det er solgt på auktion, og de første køb blev hentet torsdag
Torsdag var folk fra nær og fjern taget til Randers for at erhverve sig et stykke historie.
En topskruetrækker, en metaltrappe og et løftesystem, der kan klare 50 tons, var blandt de ting og sager, der blev hentet på den gamle togfabrik, bedst kendt under navnet Scandia, på Udbyhøjvej.
Inventaret fra togfabrikken, der har spillet en afgørende rolle for byen siden slutningen af 1800-tallet, er sat på auktion, og torsdag er de første købere kommet forbi for at indkassere deres kup.
Læs også
Der er en særdeles bred vifte af kunder, der er mødt op til udlevering i fabrikshallen, fortæller auktionarius Finn Campen, der er direktør i Campen Auktioner, som står for at sælge inventaret.
- Ham, der køber en svejser, han skal bruge den til produktion, og det samme med ham, der køber specialværktøj. Men jeg har også luret, at der er mange, der kommer her, som engang har arbejdet her, og derfor lige køber noget håndværktøj, de kan bruge derhjemme, siger han.
Den ikoniske fabrik har i sin levetid tiltrukket utallige arbejdere såsom snedkere, tømrere og smede og har dermed i høj grad været medvirkende til, at Randers gennem årene har formet sig til en stolt industriby.
Et vemodigt syn
Omringet af stribevis af paller og værktøjskasser lister en ældre herre sig ned langs den ene side af fabrikshallen. Han er der ikke for at hente noget, men af ren og skær nysgerrighed.
Den ældre herre er nemlig Jørn Nielsen fra Randers, der i sin tid arbejdede på Scandia i 25 år.
- Jeg er hernede for at kigge og for at se, om der er nogle af de ting her, som jeg har haft i hånden engang. Det er vemodigt at se, at tingene bliver solgt, siger han.
Det er 13 år siden, at Jørn Nielsen stoppede sit virke på togfabrikken. Nu er han pensioneret, men han har stadig sin gang i en af produktionshallerne.
- Vi har en seniorklub hernede i en af de gamle kantiner, hvor vi mødes hver mandag og onsdag, fortæller han.
Men det er snart slut. Til juni skal seniorklubben være ude, for der skal hallen rives ned.
Togfabrikken, der i dag går under navnet Bombardier Transportation Denmark, lukkede i foråret 2014. Det hedder sig, at det i sidste ende var tabet af ordren på IC4-togene, som regeringen valgte at placere hos italienske AnsaldoBreda, der tog livet af fabrikken.
Som at være i Bilka
- Skal du bruge en vogn?, råber auktionarius Finn Campen, mens han kommer trillende med en på tværs af fabriksgangen. Han har fået øje på en mand ved navn Per Christian Sørensen.
- Sådan nogle låner vi til de kunder, der har købt stort ind, fortsætter han med et kækt smil på læben.
Læs også
Minkavler Per Christian Sørensen fra Øster Hornum har fire kvitteringer i hånden på de mange varer, han har købt på auktionen. Han tager pænt imod tilbuddet om en vogn og kører derefter afsted ned af den lange gang på jagt efter de numre og farver, som hans kvitteringer viser. Og det er ikke så let endda.
- Der er både gule, grønne, grå og røde numre på de her sedler. Det er lidt ligesom at være i Bilka, men bare værre, udbryder han.
Efter en lettere forvirret gåtur op og ned af hallens betongulv er der bid. Per Christian Sørensens første gevinst er en Mikita bajonetsav, som han har købt til sin kone. Den er han overbevist om, at hun bliver rigtig glad for.
- Så kan hun gå og fjerne grene ude i haven. Der bliver jo aldrig et træ tilbage, klukker han.
Udover gaven til sin kone er han også blevet en god håndfuld stemmejern, topskruetrækkere, tænger og multitestere rigere.
Bliver til ny bydel
Campen Auktioner forventer, at alle genstande fra fabrikken er solgt til november. Indtil videre er første runde ud af auktionens tre til fire runder afsluttet, og hver runde indeholder omkring 1000 forskellige effekter.
Læs også
Når hallerne er helt tømte, kommer en omfattende forvandling til at finde sted. Den nedlagte fabrik skal omdannes til en spritny bydel, Sporbyen Scandia, som efter planen skal rumme en torvehal med streetfood, boliger, kulturkvarter, detailbutik og gårdrum.
I planen for bydelen tilstræbes det, at togfabrikkens minde skal æres, ved at besøgende i området kan gå på opdagelse i industrikulturens spor.