Frisører tager corona-gebyr for at klippe dig: Dyrt at smittesikre
Flere frisører har lagt et tillæg på deres service for at kunne dække udgifterne til værnemidler, sprit og ekstra rengøring. En randrusiansk frisør regner med at udgifterne løber op i adskillige tusinde kroner.
Visirer, mundbind, håndsprit, desinficerende spray og engangslag.
Det er bare nogle af de remedier som Janni Hastrup, ejer af Klippehuset i Randers, har indkøbt i store mængder for at kunne sikre kunder og personale mod risikoen for smittefare med COVID-19.
I alt løber regningen allerede nu op på 6.000 kroner, og Janni Hastrup regner med, at det bliver dyrere endnu.
- Jeg synes, det er et stort beløb, og det er jo ikke sikkert, at det overhovedet er nok, for corona forsvinder jo ikke sådan lige med det samme, siger Janni Hastrup til TV2 ØSTJYLLAND.
Janni Hastrup har i forvejen måtte se fem ugers arbejdsfortjeneste gå i vasken på grund af nedlukningen. Det imens hun fortsat har skulle betale den del af lønnen til sine syv medarbejdere, som lønkompensationsordningen ikke dækker.
Og selvom den seneste uge har været travl i frisørsalonen, er det ikke sådan at indhente det tabte, når kun hver anden frisørstol kan være i brug ad gangen for at sikre to meters afstand.
Derfor har Janni Hastrup valgt at tillægge alle behandlinger et gebyr på 20 kroner.
- Det hele koster, og den eneste der er tilbage til at betale for det, er kunden. 20 kroner per kunde er ikke nok for at dække mine udgifter. Så skulle det nok nærmere ligge på 40-50 kroner. Men vi har valgt at tage en tyver, for at folk ikke bliver alt for sure. Nu må vi se tiden an. Det her er til at dække de værste omkostninger lige nu, siger Janni Hastrup.
Flertallet vælger at tage gebyr
Ifølge formanden for Danmarks Organisation for selvstændige Frisører og Kosmetikere, DOFK, er Janni Hastrup langt fra den eneste salonejer, der har valgt at tage ekstra betaling for behandlinger efter frisørerne, med grønt lys fra regeringen og myndighederne, igen kunne åbne i mandags.
Faktisk har et flertal af fagorganisationens medlemmer valgt at gøre det, og DOFK har også valgt at melde ud til deres medlemmer, at det er lovligt og helt i orden, at de tillægger et gebyr:
- Selvom der har været flotte hjælpepakker, så er der også stadig en egen betaling, og når der nu tilmed kommer ekstra omkostninger oveni til forskellige remedier, så er der i sidste ende kun en til at dække dem – og det er kunden, siger Connie Mikkelsen, formand for DOFK til TV2 ØSTJYLLAND.
- Branchen skal nok komme igennem det, men det bliver ikke uden skrammer. Og det er dem, vi skal forsøge at afbøde.
Hun tilføjer, at gebyret er forskelligt fra frisør til frisør, alt efter hvad de har haft af udgifter. Nogle frisører har valgt at sætte priserne op på behandlinger generelt i stedet for.
Stor forståelse fra kunderne
Det er bestemt ikke sure kunder, der har mødt Janni Hastrup og hendes medarbejdere i Klippehuset, når de er blevet mødt af en regning, hvortil der er lagt 20 kroner til i corona-gebyr.
- Alle kan forstå det, og vi har ikke haft nogen, der har været utilfredse med det. Det er jo også for deres skyld, at vi gør det. Folk ringer og spørger, om det nu også er sikkert nok at komme, og så fortæller vi dem, om alle de ting vi gør, og så gør det dem trygge at vide, at der er godt styr på det, siger Janni Hastrup.
Der har været godt med fart på, siden salonen åbnede i mandags. Både fordi kunderne er strømmet ind, men også fordi det tager tid at holde alting rent og afsprittet.
Alle stole, vaske og armlæn og værktøjer afsprittes efter hver kunde.
- Vi bruger oceaner af remedier og tid på det, og tid er jo penge. Det er jo et kæmpe arbejde, men jeg har heller ikke råd til at vente og se tiden an. Vi skulle bare i gang. Der var ikke noget at gøre, siger Janni Hastrup.
Foruden indkøb af forskellige værnemidler har salonen også fået opsat et telt udenfor, hvor de kan tage imod kunder, og Janni Hastrup er i øjeblikket ved at indhente tilbud på plexiglas-afskærmning, så alle ansatte frisører igen kan komme op på fuld arbejdstid.
Salonen tilbyder nu også bundfarve to-go, hvor kunden kan medbringe eget håndklæde, få smurt farven i håret, og så selv tage hjem og skylle den ud. Det sparer ventetid i salonen og skaber mere plads til andre kunder.
Men styr på sikkerheden og gang i butikken igen er Janni Hastrup derfor også mere fortrøstningsfuld nu, end hun var inden åbningen:
- I mandags havde jeg ondt i maven over at skulle åbne. Men nu er jeg mere fortrøstningsfuld. Vi har været lagt ned i den her uge, og har været helt høje, fordi folk har været så søde, siger Janni Hastrup.