Forbrugerrådet: Deal-sites løber fra ansvar
Forbrugerrådet Tænk oplever, at deal-sites løber fra ansvaret, når kunderne er utilfredse
Flemming Domino købte i maj, hvad han troede var en fuld Tectyl-undervognsbehandling.
Men efter Flemming Dominos bil så blev undersøgt af Teknologisk Institut, viser det sig, at bilen blot har fået nogle enkelte sprøjt med behandlingen.
Behandlingen med Tectyl bør vare to dage. Men Schumacher Auto i Randers, der lavede behandlingen, var kun fem timer om behandlingen.
Hos Schumacher Auto mener indehaveren, at Sweetdeal har ansvaret for markedsføringen. Men Sweetdeal nægter at udtale sig om de solgte Tectyl-behandlinger.
Læs også
Hos Forbrugerrådet Tænk ser man flere og flere tilfælde i forbruger-klagenævnet, hvor forbrugere kommer i klemme mellem deal-sites, som eksempelvis Sweetdeal, og virksomheder. Og sagerne falder sjældent ud til forbrugernes fordel.
- Hvis det er sådan, at det produkt, man har købt, ikke lever op til, hvad man med rette kan forvente af det, så skal man først henvende sig til virksomheden og sige, at her er der købt noget under falske forudsætninger. Og så forlange at få købet hævet. Og hvis virksomheden så ikke vil gå med til det, så må man klage til forbrugerklagenævnet, siger Vagn Jelsøe, der er vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.
Men direktøren i interesseorganisationen mener, at deal-sites har for nemt ved at løbe fra ansvaret.
- Der tænker vi jo, at deal-sitet bør tage deres del af medansvar. Det har vi bare set i praksis, at det gør de ikke. Og vi har desværre også set i praksis at det accepterer forbrugerklagenævnet, siger Vagn Jelsøe.