Folk snød foran for at møde superstjerne: - Jeg vil gerne prikke til folks samvittighed
Der var lang kø til et billede og en autograf, da populær youtuber besøgte Randers Storcenter, men der blev snydt i køen.
I weekenden vendte den populære youtuber Alexander Husum hjem til Randers og trak lange køer i Randers Storcenter, hvor han skrev autografer og stillede op til billeder.
De fremmødte stod i kø i timevis, og derfor havde storcentret oprettet en adskilt kø til børn, der bar den såkaldte Solsikkesnor, som gør opmærksom på, at bæreren har et usynligt handicap.
Men undervejs blev snorene givet videre til personer udenfor den kø, som så kunne komme hurtigere til.
Det oplevede Anja Märcher Wiingaard fra Randers. Det fik hende til tasterne på Facebook, hvor hun understregede, at snoren er til børn og voksne med et usynligt handicap - IKKE til at snyde.
- Jeg vil gerne appellere til de forældres samvittighed, om at man skal have respekt for snoren og de børn, der faktisk har behov for den og ikke bruge den til snyd, siger hun.
Den har jo en god symbolværdi, men man skal ikke misbruge den
Hun er selv mor til en 12-årig pige, der er født med en kromosomfejl og bruger snoren.
Skal ikke misbruges
Opslaget i gruppen Facebook Randers har fået folk til tasterne. Dels er der mange, som ikke kender til snorens betydning, og mange er kede af, at den bliver misbrugt og af hvor egoistiske folk kan være.
- Jeg vil ikke kritisere storcentret overhovedet. Jeg havde set kommentarerne komme, men jeg ville prikke til folks samvittighed med opslaget, siger Anja Märcher Wiingaard.
Hun konfronterede en far, som hun pludselig så i Solsikkesnor-køen. Hun kendte manden i forvejen, og derfor vidste hun, at hans barn ikke havde behov for snoren.
Han erkendte at have lånt snoren af nogen, som var igennem køen og derefter gav den videre, forklarer hun.
- Den har jo en god symbolværdi, men man skal ikke misbruge den. Han sagde selv, at de måske var lidt sent på den, og så blev jeg irriteret, siger Anja Märcher Wiingaard.
Randers Storcenter stod for eventen i samarbejde med First Grade, som har Alexander Husum i sin stald.
Vi har fået mange positive tilkendegivelser for netop at respektere dette
- Ved dette arrangement var det muligt at stille sig i "solsikkekøen", for at mindske opholdstiden i centret for de personer, som bærer et usynligt handicap. Der var ekstra personale, som løbende slusede de personer, som bar Solsikkesnoren ind, så de kunne sige hej til Alexander, siger Jacob Hald Christensen, der er center manager i Randers Storcenter
- Det skete med respekt for andre, som også stod i kø, så der er tale om at opfylde et behov, hvor vi tilgodeser personer med usynlig handicap. Derfor kan det ikke tolkes som en bevidst handling om at nogen personer skulle have "snydt" sig foran. Vi har fået mange positive tilkendegivelser for netop at respektere dette.
For nem at få?
Mange brugere på Facebook fremhæver også, at snoren er blevet for nem at få fingre i.
Da den først kom frem, skulle man på eksempelvis apoteket efter den, men i dag findes den også i nogle supermarkeder, hvor den udleveres, uden at man skal (be)vise noget.
Og det er da også vigtigere, at den er nem at få fingre i. Det mener Hjerneskadeforeningen, som var den forening, der bragte snoren til Danmark fra England, hvor den blev opfundet i en lufthavn.
- Vi vil være meget kede af, at udbredelsen bliver begrænset af, at det er myndighedspersoner, som skal uddele den. Det vil gøre det meget administrativt bøvlet, siger Morten Lorenzen, direktør i Hjerneskadeforening.
Vi må knuse dem med kærlighed. Hellere udskamme dem, der snyder
- Det er kun godt, at man kan se det og gøre omverdenen opmærksom på det. Så må vi leve med, at der er nogle, der er så infame, at de må ty til snyd. Vi må knuse dem med kærlighed. Hellere udskamme dem, der snyder, siger direktøren.
Foreningen oplever også snyd med eksempelvis handicap-parkeringskort til biler, men her findes der stram lovgivning, og det er strafbart.
Han opfordrer til, at man påtaler det, hvis man ser snyd. Det er ifølge engelske erfaringer den bedste måde, forklarer han.
- Jeg tror, at med frivillige systemer er der altid brodne kar. Opdager man det, skal man påtale det.
Solsikkesnoren oplyser selv på sin hjemmeside, at "Solsikkesnoren og de andre Solsikkeprodukter ikke giver nogen særlige rettigheder. De viser bare til andre, der kender Solsikkeprogrammet, at du kan have brug for lidt ekstra hjælp, støtte, tålmodighed eller tid".
Folkene bag er ikke vendt tilbage på TV2 Østjyllands henvendelse.