Dobbelt så mange biler forbi Rikkes hus – frygter at miste et barn i trafikken

En ny havnevej i Randers betyder, at der i fremtiden kommer til at køre 4.100 flere biler i døgnet forbi Rikke Ploug Tvedts hjem på Clausholmvej.

02:23

VIDEO: Rikke Ploug Tvedt er bekymret for udsigten til markant mere trafik forbi hendes hus i Randers.

Rikke Ploug Tvedt bor på den i forvejen trafikerede Clausholmvej i Randers. Planer om en ny havnevej og en klimabro betyder, at der i fremtiden kommer til at køre næsten dobbelt så mange biler forbi hende og familiens hjem.

At der kommer over 4000 biler mere i døgnet, det kan jeg slet ikke overskue.

Rikke Ploug Tvedt, beboer, Clausholmvej, Randers

Og det bekymrer.

- Jeg frygter, at jeg skal miste en af mine børn i trafikken. Jeg har selv mistet en søster på Hammelvej ikke langt herfra, så jeg ved, at det kan ske, siger Rikke Ploug Tvedt til TV2 ØSTJYLLAND.

Rikke Ploug Tvedt bor på Clausholmvej, som fører bilisterne til den nye havnevej. Den skal gå gennem krydset på Grenåvej for at ende i den nordlige del af Randers Havn. Den nye vej vil øge antallet af biler på Clausholmvej med cirka 4.100 i døgnet.

Får ikke lov til at cykle

Hun og familien har udsigt til 4.100 flere forbipasserende biler i døgnet og det på en strækning, der i dag ikke har hverken cykelsti eller fortov.

Det betyder, at Rikkes børn ikke må cykle til og fra skole.

Læs også Efter stor debat: Ny vej medfører tusindvis af biler i bydel

- Det får de simpelthen ikke lov til. Det tør jeg ikke. Bilerne kører hurtigt og også hurtigere, end de må. Og der er meget tung trafik, fortæller hun.

- At der kommer over 4000 biler mere i døgnet, det kan jeg slet ikke overskue, fortsætter hun.

02:54

VIDEO: Højsletvej ved Randers er så populær som genvej, at trafikken dagligt skaber farlige situationer for cyklister, gående og bilister. Nu råber beboerne på vejen op. Indslaget er fra den 19. juni.

Luk video

Må stoppe samtaler på terrassen

Den megen trafik påvirker også familiens udeliv på deres egen grund.

Når børnene leger udenfor, er porten ud til vejen altid lukket, og på terrassen er det især støj, der generer.

Vi har tænkt os at sætte et støjværn op, sådan helt rockerborgsagtigt. Den vil tage vores udsigt, og det er da virkelig irriterende. Men det er prisen for at undgå noget af larmen.

Rikke Ploug Tvedt, beboer, Clausholmvej, Randers

- Vi må ofte stoppe en samtale, hvis der kører en lastbil forbi. Så kan vi ikke høre, hvad hinanden siger.

Planerne om havnevejen og den dertilhørende trafikstigning på Clausholmvej har fået familien til at tænke i, hvordan de kan gøre livet tåleligt fremover.

For Rikke Ploug Tvedt og hendes mand er enige om, at den ekstra støj ikke er noget, de uden videre kan leve med.

Familien på Clausholmvej frygter for en fremtid med mere støj og støv, når mere end 4000 flere biler skal forbi hver dag.  

Støjværn til 100.000 kroner

- Vi har tænkt os at sætte et støjværn op, sådan helt rockerborgsagtigt. Den vil tage vores udsigt, og det er da virkelig irriterende. Men det er prisen for at undgå noget af larmen, mener Rikke Ploug Tvedt.

Netop prisen for sådan et værn omkring grunden render op i omkring 100.000 kroner. Penge som familien ikke har.

Læs også Finn føler sig jordet – har fået seks meter høj vold i baghaven

Så hun mener, at Randers Kommune bør tage en del af regningen:

- Det er penge, vi ikke sådan lige har. Og jeg synes overhovedet ikke, at det er fair, hvis vi selv skal betale. For det er noget, der er blevet trukket ned over hovedet på os. Så jeg håber, at kommunen vil tage alle os, der bor langs den her nye vej, alvorligt.

Ligger en pose penge klar

Og en af de politikere, der kan hjælpe Rikke Ploug Tvedt og familien er formanden for Miljø- og teknikudvalget, Frank Nørgaard (DF).

Politikeren er ikke afvisende over for at sætte penge af til ramte familier som deres. Han mener, at der ligger en pose penge, som skulle være brugt på motorvej E45, men som aldrig er kommet i spil.

Jeg kunne godt spille dem ind i forhold til at være en medfinansiering til de private borgere, der vil lave en støjskærm.

Frank Nørgaard (DF), formand, Miljø- og teknikudvalget

- Jeg har en indstilling til det, at vi har to mio. kr., som har stået siden 2018 og ventet på, at Vejdirektoratet skulle komme i gang med E45. Det er der ikke sket noget med endnu, så jeg kunne godt spille dem ind i forhold til at være en medfinansiering til de private borgere, der vil lave en støjskærm, siger Frank Nørgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Byggeriet af den nye havnevej går i gang i 2021 og forventes færdig i 2023.

00:43

VIDEO: Frank Nørgaard arbejder sammen med flere andre politikere på en større plan for Clausholmvej især med fokus på at øge trafiksikkerheden.

Luk video