Usikker fremtid for østjyske ugeaviser efter opkøb
Politikens Lokalaviser, der har opkøbt syv ugeaviser i Østjylland, vil i løbet af de kommende måneder vurdere, hvad der skal ske med aviserne
Fremtiden for en lang række østjyske ugeaviser er usikker, efter Politikens Lokalaviser forleden købte en stribe ugeaviser af Jysk Fynske Medier.
Opkøbet betyder, at Politikens Lokalaviser nu står bag udgivelsen af flere ugeaviser i samme kommune - det gælder eksempelvis Skanderborg, Favrskov og Aarhus kommuner.
På Djursland kommer Politikens Lokalaviser, som det ser ud i dag, til at sende en god håndfuld aviser på gaden hver uge.
Søren Riis, der er administrerende direktør for Politikens Lokalaviser, siger, at man henover efteråret vil udarbejde en langsigtet plan for de østjyske ugeaviser.
- Det kan være, vi skal kigge på udgivelsesdage og udgivelsesfrekvens. Det kan også være, at der er områder, hvor det er bedre at have én stærk avis frem for flere, siger han til TV2 ØSTJYLLAND.
Søren Riis fortæller desuden, at man på Sjælland har succes med at udgive avis i weekenden, og det kan måske komme på tale i Østjylland.
De syv aviser, som Politikens Lokalaviser har købt, er Århus Onsdag, Ebeltoft Folketidende, Uge-Bladet Skanderborg, FavrskovAvisen, GrenaaBladet, Folkebladet Djursland og DjurslandPosten.
Handlen betyder, at Politikens Lokalaviser har overtaget 28 ansatte i Østjylland - det drejer sig om salgsmedarbejdere og journalister - fra Jysk Fynske Medier.
Det er for tidligt at sige, hvornår en ny plan for de østjyske ugeaviser sættes i søen.
- Nu skal vi lære hinanden (nye og gamle medarbejdere, red.) at kende og i dialog med de forskellige interessenter. Jeg regner med, at når året er gået, så har vi nok en plan. Hvornår den effektueres, kan jeg ikke sige, siger Søren Riis.
Søren Riis ser et stort potentiale i opkøbet i Østjylland:
- Med overtagelsen af nye stærke titler får vi mulighed for at tilbyde annoncørerne et sammenhængende og varieret udbud af lokale ugeaviser i et af Danmarks mest købestærke og hurtigst voksende områder.
Jysk Fynske Medier oplyste i forbindelse med frasalget, at koncernens dagbladsaktiviteter fortsætter i Østjylland.
Der er dog allerede sket ændringer for Århus Stiftstidendes vedkommende, idet avisen nu afskaffer sine særlige oplandssider for i stedet at placere oplandsstoffet rundt i avisen.