Særtransporter: Kampagne skal løse trafikale problemer
FDM ser langt hellere, at Vejdirektoratet nedlægger forbud mod særtransporter i myldretiden
Problemer med bilkøer efter lange vindmølletransporter på motorvejen ligger hos bilisterne.
Det mener Vejdirektoratet, der nu vil lave en videokampagne, der skal lære de mange privatbilister at komme hurtigere forbi de lange lastbiler.
Men FDM ser langt hellere, at Vejdirektoratet nedlægger forbud mod særtransporter i myldretiden.
Tilbage i marts var der massivt politisk krav om, at nu måtte vejmyndigheden gribe ind. Siden da har myndighederne forgæves forsøgt at skaffe sig et overblik over problemets omfang.
- Der, hvor vi vurderer, at de største udfordringer er, det er fra Randers og faktisk hele vejen ned gennem Østjylland, siger Gitte Hoeg, der er områdechef i Vejdirektoratet.
Men Vejdirektoratet ved stadig ikke, hvor mange transportere, der er tale om.
- Vi ved ikke, hvor mange særtransportere, der kører i myldretiden. Vi har prøvet at finde ud af det, men det har vist sig at være en rigtig svær opgave, siger Gitte Hoeg.
Overvejer videokampagne
Højere hastighed for de længste transportere er et af flere tiltag, som Vejdirektoratet nu overvejer. Ifølge interne notater, som TV 2 | ØSTJYLLAND har fået aktindsigt i, overvejer Vejdirektoratet desuden en videokampagne.
- Vi vil lave en film eller en kampagne for at adfærdsregulere trafikanterne, så de for eksempel kører hurtigere forbi en særtransport, siger Gitte Hoeg.
En video løser ifølge bilisternes interesseorganisation, FDM, dog langt fra problemet.
- Vi tvivler altså i FDM på, at kampagner, der skal få bilister til at køre mere hensigtsmæssig forbi særtransporterne, er løsningen i sig selv. Det kan være en del af løsningen, men vi tror altså også på, at man bliver nødt til at kigge på, hvornår det er, at vi skal sende de her transportere af sted, siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef FDM.
FDM: Forbud er for drastisk
Men af hensyn til vindmøllebranchen mener Vejdirektoratet, at forbud mod kørsel i myldretiden vil være for drastisk.
- Jeg har det imod spærretider, som alle andre særtransportere har, at det giver en alt for firkantet afvikling af transporten langs motorvejen. Efter min opfattelse vil det blot betyde, at man får problemstillingen på andre tidspunkter, siger Jan Hylleberg, administrerende direktør Vindmølleindustrien.
Du kan se mere om særtransporterne i tv-indslaget øverst på siden.