OL-roer: Jeg ville ikke vide, hvor jeg skulle starte
Danske sportsprofiler inden for nichesportsgrene har meget svært ved at finde de nødvendige sponsorer
Sponsorer er helt afgørende for, at vi kan juble over sportsfolk, der vinder OL-medaljer til Østjylland. Men for sportsfolk inden for mindre sportsgrene, kan det være svært at finde hoved og hale i jagten på sponsorer. Det er for eksempel virkeligheden for den østjyske OL-roer, Nina Hollesen.
- For mit vedkommende har det været lidt tilfældigt, og lidt præget af, hvad jeg tilfældigvis hørte om, siger hun.
Hun er helt ny som roer på det øverste niveau, og hun kunne rigtig godt bruge noget mere hjælp til sponsorjagten.
- Det er ikke der man bruger tiden, og jeg ved ikke, hvor jeg skulle starte eller slut henne, så jeg har ikke brugt så meget tid på det.
Ved siden af roning læser Nina Hollesen medicin, men for at kunne blive idrætsudøver, der vinder medaljer, så er sponsorer altafgørende. De er nemlig afgørende for at skabe den tid i hverdagen, som gør, at man overhovedet kan drømme om store mesterskaber og OL.
- Det er det, der gør forskellen på, om det er en fritidsaktivitet eller eliteidræt. For hvis du vil op i verdenseliten, så kræver det rigtig mange års træning, og hvis man skal kunne træne så mange år, så kræver det også, at man får nogen penge ind, der gør at man kan leve af det.
Ekspert: Det er ikke sådan lige til
I dag er kampen om sponsorer blevet større. Det skyldes for eksempel, at de virksomheder, der skal putte penge i idrætsstjernerne, er blevet meget dygtigere til at finde de rigtige, mens det for nogle sportsstjerner meget er op til dem selv at skaffe sponsorer.
- Kigger man på individuelle sportsstjerner inden for mere nicheorienterede sportsgrene som atletik i Danmark, roning svømning og så videre, så er det ofte sådan, at man står i en svær konkurrencesituation i forhold til at skabe sig adgang til indtægtsplatforme, siger Kenneth Cordsen, der er forsker i sport og branding.
Han mener, at flere sportsstjerner ikke ved nok om, hvad de skal gøre og hvordan de skal gøre. Det kan for eksempel skyldes, at de ikke har viden nok om, hvad der er godt og skidt, og samtidig, så er de mere optaget af at præstere i konkurrence end at finde de rigtige sponsorer.
-Der er folk, der forventer, at de fungerer som rollemodeller og tænker sig om, hvem det omgås og de signaler, som de sender til omverdenen, siger Kenneth Cordsen.
Hvis topatleterne træder ved siden af, så kan det være med til, at det bliver rigtig svært at finde sponsorer i fremtiden, for der vil altid være en anden klar til at tage sponsoraterne. Derfor anbefaler han, at idrætsfolk får mere undervisning på området. Det kunne for eksempel være fra Team Danmark eller ens forbund.
Op til atleten selv
Fra Team Danmark lyder det, at det ikke er organisationens opgave at vurdere eventuelle samarbejdspartnere
- Sponsorater mellem atleter og virksomheder er et anliggende mellem de to parter. Team Danmark kan ikke vurdere, hvorvidt en aftale er god eller dårlig. Det er op til atleten selv at vurdere, om det giver mening for ham eller hende at indgå en aftale. Er man som atlet i tvivl om, hvordan man skal gøre i konkrete situationer, er der mange folk omkring dem, som de kan søge gode råd hos. Det kan være deres trænere og blandt de rutinerede atleter, som har været i sporten længe. De har ofte uvurderlig erfaring, som de unge kan trække på, siger Team Danmarks direktør, Lone Hansen, til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Nu hører vi, at der er et behov. Hvordan ser I fremtiden, altså hvordan kan vi hjælpe vores atleter, så de kan få penge til at dyrke deres sport, så vi fortsat kan vinde mange medaljer ved OL, VM og EM?
Vi har generelt stor fokus på, hvordan vi kan forberede rammer og vilkår for Danmarks bedste atleter. For vi er enige i, at mange danske eliteatleter fortjener mere økonomi, end de har til rådighed i dag. Herunder også, hvordan vi kan generelt kan udvikle økonomien i dansk elitesport, så vi kan støtte de atleter og talenter, der har potentiale til at vinde medaljer til Danmark. Det gælder også de mange eliteatleter og talenter, der endnu ikke har mulighed for at indgå personlige kommercielle aftaler, lyder det fra direktøren.