I tre år skal forbuddet køre som forsøg på den østjyske motorvej. Derefter skal det besluttes, hvad der så skal ske. Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti mener, at en af mulighederne kunne være at kigge mod syd.
I Tyskland må den slags særtransporter kun køre om natten på de tyske motorveje, og det mener Dansk Folkepartis transportordfører er en fornuftig løsning.
- Jeg mener, at nu har man i hvert fald taget et skridt. Men jeg så da gerne, at man kun havde særtransporter om natten, siger Kim Christiansen.
Men sådant et forslag er ifølge vindmølleindustrien problematisk, mener direktør i Vindmølleindustrien Jan Hylleberg. Han tror, at det vil skabe sikkerhedsproblemer, hvis de store transporter kun må køre rundt i mørket.
- Det, synes vi som udgangspunkt, er en forkert vej at gå. Det er også et spørgsmål om trafiksikkerhed for os. De her særtransporter skal helst være på de største veje, og så er det nu engang sådan, at når det er lyst, så er det bedst for alle trafikanter, og det er nemmest at sikre trafikken bedst muligt i dagslys, siger Jan Hylleberg.