Nordmændene skal lokkes til Østjylland
Business Region Aarhus vil styrke markedsføringsindsatsen mod norske turister allerede fra 2016
Der skal flere norske turister til Østjylland.
Det er hovedbudskabet fra Business Region Aarhus, der varetager de østjyske kommuners fællesinteresse i blandt andet turisme.
Konkret skal markedsføringsindsatsen mod nordmændene styrkes med 1 krone per borger i 2016, for at tiltrække flere turister fra Norge.
Beslutningen sker blandt andet på baggrund af, at VisitDenmark har foretaget en såkaldt brandingmåling, der viser, at nordmændene både ved meget om Danmark og har lyst til at besøge os.
- Turismeerhvervet bidrager til vækst og arbejdspladser. Siden 2008 har en vækst på knap 30 procent skabt over 3000 arbejdspladser og hentet 2 mia. kr. hjem alene i Business Region Aarhus. Undersøgelser viser, at potentialet for vækst fortsat er stort både inden for privat- og erhvervsturisme. Vores område er natursmukt og byder på mange oplevelser, siger borgmester i Randers Kommune Claus Omann Jensen (V) i en pressemeddelelse.
De samme toner lyder fra Silkeborgs borgmester, Steen Vindum (V).
- Det særlige ved Østjylland er, at vi i en relativt afgrænset geografi kan tilbyde gæster i alle aldre og livsfaser unikke natur-, kultur og kystoplevelser langs Østkysten og i storbyen Aarhus. Og så er der ikke langt til Søhøjlandet og Gudenåen i Østjyllands blågrønne bælte eller Legoland for den sags skyld. Det skal vi fortælle vores potentielle gæster, så også mindre kendte destinationer bliver til at få øje på, siger han i pressemeddelelsen.
VisitAarhus og Destination Djursland bliver tovholdere på markedsføringen til nordmændene.