Kattegat-bro er ikke lagt i skuffen
Planerne om en bro over Kattegat bør ikke lægges i skuffen, hvis det står til en række partier i Folketinget
Drømmen om en bro over Kattegat er endnu ikke punkteret, selv om regeringen med transportminister Hans Christian Schmidt (V) i spidsen forsøger at lægge planerne om broen ned.
Det skriver Jyllands-Posten, der har talt med en række partier i Folketinget. Her er et flertal uden om regeringen klar til at fortsætte arbejde med en bro over Kattegat.
- Hvis man gerne vil udvikle hele vores samfund og ikke kun hovedstaden, er Kattegat-broen nødvendig, siger Rasmus Prehn, Socialdemokraternes transportordfører, til Jyllands-Posten.
Heller ikke Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, har tænkt sig at lægge forbindelsen død.
Borgmester: Brugerbetaling kan finansiere kattegatbro
Han peger på, at en rapport kort før jul, der fik regeringen til at lukke enhver diskussion om Kattegat-broen, ligner bestillingsarbejde.
- Det ligner bestilt arbejde. Det ser ud, som om nogen har fået en bunden opgave, at rapporten skulle vise, at en Kattegat-bro ikke havde nogen gang på jorden, siger Kim Christiansen til Jyllands-Posten.
Kritik af rapport
Samme kritik lød tidligere i januar fra flere eksperter. Blandt andet tidligere trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen pegede da på, at rapporten gik ud fra "worst case". Trafikforsker Uffe Jacobsen kaldte rapporten "et politisk bestillingsarbejde".
Socialdemokraterne og DF står ikke alene med ønsket om at holde planerne om Kattegat-broen i live. Også Liberal Alliance og De Radikale bakker op om, at arbejdet med bro-planerne bør fortsætte.
Minister: Vi bygger ikke en bro til 118 mia.
Planen med en Kattegat-bro er at skabe en lynforbindelse mellem Danmarks to vækstcentre - København og Østjylland. Men ifølge en rapport fra Vejdirektoratet og Trafik- og Byggestyrelsen vil broen koste 117,9 milliarder kroner at opføre.
Den pris er i regeringens øjne for høj, og derfor blev bro-projektet sat på pause i december af transportminister Hans Christian Schmidt.