Jyske Banks netbank blandt Nordens dårligste
Silkeborg-banken med landets mest tjekkede bankfilialer får dumpekarakter for brugervenligheden i den stadig vigtigere netbank.
Jyske Bank med hovedsæde i Silkeborg får en hård medfart i en ny undersøgelse af nordiske netbanker, og det kan have negativ effekt for bankens i forvejen pressede omdømme, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten tirsdag.
Det er svenske Cybercom Group, der har kigget nærmere på fem af de største danske bankers netbankløsninger.
I undersøgelsen har brugerne svaret på spørgsmål om brugervenligheden, funktionerne og om, hvad de syntes om bankens brand, før og efter at de har prøvet systemerne af.
Sydbank klarer sig bedst i Danmark i undersøgelsen, mens Jyske Bank klarer sig signifikant dårligere end alle andre. Det gælder også på nordisk plan.
Og netop kundernes tilfredshed med netbanken får større og større betydning for en banks omdømme, oplyser en af undersøgelsens ophavsmænd, Mats Frisk, forretningsområdeleder for internetservicer hos Cybercom Group:
- Netbanken er en ekstremt vigtig kanal, for kunderne forventer samme oplevelse i netbanken, som de får i filialerne. Derfor kan det få meget negativ effekt for en bank med et godt brand, hvis netbanken ikke lever op til forventningerne.
Netbank ikke velorganiseret
I sammenligningen med de øvrige netbanker mener kun 11 pct., at Jyske Netbank er velorganiseret mod 29 pct. i gennemsnit for bankerne i undersøgelsen.
Det svarer 62 pct. ja til for topscoreren, svenske Skandia8 banken. Hele 33 pct. mener, at Jyske Banks hjemmeside er uorganiseret. Kun 16 pct. i gennemsnit har denne negative opfattelse af de testede netbanker.
Jyske Netbank opleves desuden som den næstlangsomste hjemmeside, ligesom den også 8 efterlader et ringe aftryk af bankens image i hovedet på kunderne.
I Jyske Bank erkender afdelingsdirektør med ansvar for selvbetjening Benny Kristensen blankt, at netbanken ikke længere er nyeste mode:
- Vi var tidligt ude med brugervenlighed i netbanken, men der er sket meget på 8 internettet de sidste to år. Derfor begynder det at skride. Der er ingen tvivl om, at vores netbank både
trænger til en modernisering og til nye funktioner.
Kilde: Jyllands-Posten