Hvornår kommer bussen? Nye køreplaner med færre ruter og afgange

Rutenedlæggelser og færre afgange - nu træder nye køreplaner for busserne i kraft.

Det kan være en god idé lige at tjekke køreplanen en ekstra gang, hvis du skal en tur med bus i dag.

I dag træder Midttrafiks sommerkøreplaner nemlig i kraft, og det betyder samtidig, at østjyderne præsenteres for de rutenedlæggelser, der sker som konsekvens af en besparelse på 60 millioner kroner i Region Midtjylland på den kollektive trafik. 

Mange ruter starter ud med en sommerkøreplan og går over på normal køreplan i starten af august - hvis altså ruten fortsat eksisterer. Du kan se en oversigt over hvilke ruter, der rammes af besparelserne nederst i artiklen.

Hold dig opdateret online

- Det har været en fagligt udfordrende opgave for Midttraffik, siger Ole Sørensen, der er planchef i Midttrafik og altså har været med til at sammensætte ruterne på bestilling fra kommuner og region.

Han anbefaler rejsende at orientere sig i god tid, inden de skal af sted.

- Køreplanerne ligger på vores hjemmeside. Og vi anbefaler rejsende at søge på Rejseplanen, da man der får alternativerne, hvis der er nedlagte ture eller ruter. Så kan man også allerede nu forberede sig på, hvad man gør efter sommerferien når skoler og uddannelserne begynder igen, siger Ole Sørensen.

Lokalruter er op til kommunerne

Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen. På den måde er det også regionen og de 18 kommuner, der definerer serviceniveau og kørselsomfang.

VIDEO: Det er køreplansændringer, der kan mærkes, når besparelser træder i kraft den 1. juli. I landsbyen Balle på Djursland forsvinder 11 ud af 15 busafgange. Videoen er fra den 20. juni.

Kommunerne har siden oktober 2018 haft mulighed for at træffe beslutning om eventuelle alternative løsninger, som Midttrafik skulle implementere til køreplanskiftet den i dag, søndag.

Med regionens besparelser og nedlæggelse af ruter har det altså været op til den enkelte kommune at tage beslutninger omkring videreførelse af ruter og alternative transportløsninger inden for deres egen kommune.

DEBAT: Sofus Skøtt Christensen fra Ebeltoft har 24 kilometer i skole og bruger til daglig bus 351. Han ser store udfordringer i den nye køreplan. Ifølge næstformand for regionsrådet i Region Midtjylland, Hanne Roed (R), kører mange busser tomme rundt. Du kan se debatten om busserne fra den 20. juni her.

Når den nye køreplan træder i kraft, vil køretimerne falde fra 130.000 til mellem 45.000. Et fald på 65 procent. I Region Midtjylland mener man, at fingrene skal peges mod Slotsholmen.

- Vores krav om besparelser er faktisk kommet fra et flertal i folketinget, som har sagt, at alle regioner skal spare på den kollektive trafik, sagde næstformand i udvalget for Regional Udvikling, Flemming Knudsen (S), tilbage i maj.

Er det ikke lidt nemt for dig og de andre regionspolitikere at pege fingre af dem i København?

- Jeg ved ikke, om det er nemt, for det er jo os, der får tævene. Vi skal gøre det beskidte arbejde. Men beslutningen ligger altså i København, sagde Flemming Knudsen.

Flere biler koster erhvervslivet penge

Ifølge Dansk Industri vil det få konsekvenser for både samfundsøkonomien og trængslen på vejene, hvis dårligere og mindre pålidelige busser får flere til at vælge den kollektive trafik fra og bilen til.

Trafikken vokser nemlig og bliver værre år for år. Siden 2007 er der kommet over 100.000 flere biler på vejene i Østjylland. Og det koster mange penge for erhvervet.

- Jo stærkere presset er på vejnettet, jo mere rammer det virksomhederne hver eneste dag. Både i forhold til de medarbejdere, der skal frem og tilbage mellem arbejdet hver dag, men også når varerne skal fragtes frem og tilbage mellem virksomheden, sagde branchedirektør i Dansk Industri, Michael Svane, til TV2 ØSTJYLLAND tilbage i maj.

Nedenfor finder du et overblik over de busruter i Østjylland, der er berørte af besparelserne, og hvilke der videreføres af kommunerne. Informationen er hentet fra Midttrafiks hjemmeside.

Overblik: Sådan bliver de østjyske busruter ramt af besparelserne