Frygter rudekuverter

Håndskrevne kuverter sendes ud til boligejere

En håndskrevet kuvert er blevet murbrækkeren for BRF Kredit overfor de økonomisk trængte boligejere, som er holdt op med at svare på kunderådgivernes breve og opkald. 

For med de økonomiske problemer kommer meget ofte en dyb angst for rudekuverter, fortæller BRF's inkassochef Birgitte Heno til DR Østjylland.

- Der er altså nogen, der har fået fobi overfor rudekuverter, og så må vi gøre noget andet. Medarbejderen, der sidder med sagen, skriver så selv på konvolutten, som sendes afsted uden logo på. For så får vi den åbning, at vi kan fortælle kunden, at der kan være en løsning, siger hun.

Den håndskrevne kuvert er sidste udvej, når kunden viser sig at være svær at få kontakt med på almindelig vis.

Boligejernes problemer er blevet mere alvorlige i den seneste tid, fortæller Jeanette Holm, der er rådgiver i Aarhus-afdelingen af bolighjælpsgruppen.

- En enkelt henstand er ikke nok længere. Mange har forsøgt sig med at tage nogle dyre lån ved siden af for at kunne betale deres udgifter, siger hun.

Intet BRF-logo
Et af de tiltag, som gruppen har taget i anvendelse, er at sende breve med håndskrevne konvolutter uden BRF-logo. Langt de fleste, der mister det økonomiske overblik, holder også op med at åbne rudekuverter af angst for, hvad de indeholder af trusler..

Ud af omkring 1300 sager, som BRF's bolighjælp har haft under behandling, er det indtil videre lykkes at få 9 ud af 10 på fode igen. Det har sparet BRF og kunderne mellem 100 og 150 millioner kroner.

- Der er jo ingen, der har glæde af en tvangsauktion. Udover at en tvangsauktion giver et stort tab, så gør det jo også ondt. Så det er vigtigt for vores kunder, og så er det selvfølgelig også vigtigt for os, siger Birgitte Heno.